Hadde Agabus profetert feil om om det som skulle hende med Paulus, hadde han pr definisjon vært en falsk profet.
Det kan virke som om store deler av den karismatiske «Profetbevegelsen» er opplært til å tro at Agabus profeterte unøyaktig i forhold til hva som skulle skje med Paulus. Dette er viktig for dem, fordi det betyr at man for dem kan profetere helt feil og likevel ikke være en falsk profet. Man snakker om falske profeter og dårlige profeter, og forskjellen på disse er motivet og «hjertet bak».
Kris Vallotton ved Bethel Church i Redding California, sier at man kan profetere feil i 30 år og likevel ikke være en falsk profet men bare en dårlig en.
Denne holdningen gjør at mennesker kan profetere feil igjen og igjen, uten at man skal kunne kalles en falsk profet og står til ansvar for det, og dette gjør at «de falske profeter, de som kommer til dere i fåreklær, men som innvendig er rovlystne ulver» har fritt leide i menighetene. Når troen handler mer om opplevelser og erfaringer enn om teologi, er porten til forførelse vid åpen.
I disse tider er det også mennesker som står frem og sier at de har hørt Gud tale klart og tydelig til dem om at Trump skal vinne valget i USA. Hvis det blir sånn som det nå ser ut, er det tydeligvis ikke Gud som har talt, og hva er da denne «stemmen» de åpenbart har hørt? I psykiatrien ville man mest sannsynligvis medisinert bort denne «stemmen», som åpenbart ikke er Guds stemme. Det er trist å se at jo mer grensepsykotisk man er i visse sammenhenger, jo mer åndelig blir man også sett på å være.
De samme «profetene» bruker Amos 3:7 for å vise at Gud ikke gjør noe uten å tale til sine profeter om dette.
Man kan godt si at man ikke kan bruke 5 Mos 18:20-22 som mal for den profetiske tjenesten i NT, fordi dette står i GT, men da kan man heller ikke bruke Amos 3:7 som mal for den profetiske tjeneste, fordi det også tilhører GT. Og skal man bruke Amos om den profetiske tjeneste i NT, kan man heller ikke gjemme seg bak at den profetiske tjeneste i GT og NT er totalt forskjellige tjenester.
«For Herren Gud gjør ingenting uten at Han åpenbarer sitt hemmelige råd for sine tjenere, profetene.»
Amos 3:7
«20 Daniel tok til orde og sa: «Lovet være Guds navn fra evighet til evighet, for visdommen og makten tilhører Ham.
21 Han skifter tider og årstider. Han fjerner konger og oppreiser konger. Han gir de vise visdom og de forstandige kunnskap.
22 Han åpenbarer det dype og skjulte. Han vet hva som er i mørket, og hos Ham bor lyset.
Daniel 2:20-22
Dette betyr at hvis Biden vinner valget, er det faktisk Gud som har innsatt ham, og at Gud derfor visste hva han kom til å gjøre på forhånd. Så hva sier det om alle de som påstår at de har hørt at Gud har sagt at det er Trump som skal vinne, og samtidig hevder at de er profeter?
Hvis Gud ikke gjør noe uten å åpenbare det for profetene og disse åpenbart ikke vet hva han gjør, så kan jo konklusjonen bare være en: at de IKKE er Herrens profeter, men at dette er noe de skryter på seg! For hadde de vært Herrens profeter, så ville de i følge dette verset, hørt at det var Biden som kom til å vinne og ikke Trump!
Jesus sier at vi skal avsløre de falske profetene på fruktene.
15 Vokt dere for de falske profeter, de som kommer til dere i fåreklær, men som innvendig er rovlystne ulver.
16 På fruktene deres skal dere kjenne dem. Kan vel noen sanke druer fra tornebusker eller fiken fra tistler?
17 Slik bærer hvert godt tre god frukt, men det dårlige tre bærer dårlig frukt.
18 Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, og et dårlig tre kan heller ikke bære god frukt.
19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden.
20 Derfor skal dere kjenne dem på fruktene.
Matt 7:15-20
Den frukten man minimum må kunne forvente av en sann profet er at denne profeten taler det som er riktig og det som skjer, og man må kunne anta at dårlig frukt i denne sammenheng er at «profeten» taler noe som ikke går i oppfyllelse eller som er sant. Jesus sier at « Et godt tre kan ikkebære dårlig frukt»,med andre ord kan ikke en sann profet komme med noe som ikke er fra Herren, hvis han står i en profets embete. Hvis han gjør dette, kan man med sikkerhet ved å «kjenne frukten» si at det er en falsk profet som har talt.
5. Mosebok 18:22 sier:
«Hvis en profet taler i Herrens navn og dette ordet ikke skjer eller inntreffer, da er det ikke et ord som Herren har talt. Egenrådig har profeten selv talt det. Men du skal ikke frykte for ham»
Og skriften forklarer også hva straffen for denne profeten faktisk er i vers 20
«Men den profet som egenrådig taler ord i Mitt navn, som Jeg ikke har befalt ham å tale, eller som taler i andre guders navn, den profeten skal dø.»
Det er åpenbart at når en profet har profetert noe som Gud ikke har sagt, så har han profetert egenrådig, og i GT ble dette straffet med døden. I NT er døden mest sannsynligvis et bilde på at denne personens tjeneste som profet er over for godt.
Dette betyr også at vi ikke kan «øve oss» på å være profet, fordi det vil bety at alt vi sier som som vi finner på av oss selv «ikke et ord som Herren har talt.» og man må konkludere med at «Egenrådig har profeten selv talt det.
(Se også Jeremia 23 og Esekiel 13 for utfyllende informasjon)
Det er da merkelig utfra disse kriteriene å sette Agabus i bås med en profet som ikke profeterer rett, og det er heller ikke bibelsk riktig. Så la oss se på hva skriften sier om denne hendelsen:
«10 Vi ble der i mange dager, og på den tiden kom en profet ved navn Agabus ned fra Judea.
11 Da han var kommet til oss, tok han beltet til Paulus, bandt hendene og føttene sine og sa: «Så sier Den Hellige Ånd: Slik skal jødene i Jerusalem binde den mannen som eier dette beltet, og overgi ham i hedningenes hender.»
Apg 21:10-11
Deres respons er at i vers 33 står det «Så kom [den romerske] kommandanten bort og grep ham, og han befalte at han skulle bli bundet med to lenker, og derfor er det hedningene som binder Paulus og ikke Jødene, som det er profetert.
Dette betyr ikke at jødene ikke først hadde bundet Paulus, bare at Romerne bant ham i lenker eller kjettinger, som det greske ordet - halusis– også kan bety. Lukas som forteller historien trenger ikke å gjenta det han allerede har fortalt i versene 10-11, men han utdyper hvordan og på hvilken måte denne bindingen av Paulus faktisk skal skje. I versene 30-31 står det:
28 Og de ropte: «Israelittiske menn, kom og hjelp! Dette er den mann som alle steder lærer alle imot folket, imot loven og imot dette sted. Og dessuten har han tatt med seg grekere inn i templet og har gjort dette hellige stedet urent.»
29 For de hadde tidligere sett efeseren Trofimus sammen med ham i byen, og de antok at Paulus hadde tatt ham med inn i templet.
30 Og hele byen kom i opprør. Og folket stimlet sammen, grep Paulus og dro(ἑλκύω) ham ut av templet. Og straks ble dørene stengt.
31 Da de prøvde å drepe ham, ble det meldt til kommandanten for hæravdelingen at hele Jerusalem var i opprør.
Ordet for dro her på gresk er ordet – helko gr: ἑλκύω – som betyr å dra. Å dra et objekt fra et område til et annet område i en trekkbevegelse. Med den bakgrunn i at Agabus faktisk har fortalt at det er på denne måten Jødene skal overgi Paulus til hedningene, er det ingen sannsynlighet for at han her ikke først var bundet av Jødene, bare ta hanble bundet igjen bare da av lenker når Jødenekom trekkende med ham til Romerne.
Det greske ordet for binde – deo – betyr pr definisjon; å begrense en person eller en ting med forskjellige slags begrensninger. Og vi ser at for å kunne dra Paulus mot sin egen vilje, så passer denne definisjonen som hånd i hanske med det vi vet Agabus profeterte i vers 11.
Når vi tar Paulus eget vitnesbyrd i Apg 28:17 i betraktning om hva som faktisk skjedde i denne hendelsen, ser vi at den stemmer som hånd i hanske med Agabus sin profeti.
Etter tre dager kalte Paulus jødenes ledere sammen. Da de var samlet, sa han til dem: «Menn og brødre, selv om jeg ikke har gjort noe mot vårt folk eller våre fedres skikker, kommer jeg likevel fra Jerusalemsom fange overgitt (paradidómi)i romernes hender.
Legg også merke til det greske ordet her for fange - desmios , som i følge strong kommer av det greske ordet – deo- å binde. Det kan bety fange eller ’en som er bundet’.
Som vi ser så profeter ikke Agabus feil, men hans eget vitnesbyrd bekrefter Agabus sin profeti.
Slik skal jødene i Jerusalem binde den mannen som eier dette beltet, og overgi (paradidómi)ham i hedningenes hender.»
Apg 21:11
«...kommer jeg likevel fra Jerusalemsom fange overgitt (paradidómi)inn i romernes hender.»
Apg 28:17
Agabus profeterte helt riktig, ellers ville han vært en falsk profet! Det å si at han profeterte «feil» eller utydelig, er å, etter bibelsk standard, å gjøre Agabus til en falsk profet. Vi kan ikke tillate at disse falske profetene får skjule seg bak historien om Agabus, for konteksten bekrefter at Agabus profeterte 100% riktig!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar