For en stund siden hørte jeg en tale av en "Pastor" i Molde, som mente at de som ikke blir frelst før Jesus usynlig kom og hentet sin brud, ikke kommer inn i hvilen. De måtte dø som martyrer og derfor tjene Jesus Kristus dag og natt. Dette bygger han på Åpenbaringen 7:15 som sier:
«Derfor er de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel».
Han sier at disse skal tjene Herren dag og natt, mens bruden skal inn til hvilen. Han lager altså to klasser av «frelste» mennesker som skal være i himmelen. De som tok imot Jesus før trengselen, som er en del av bruden og får hvile, og de som dør etter trengselen og ikke er en del av bruden, og som må tjene Herren dag og natt. Mens jødene, de skal lide seg gjennom trengselen alene, og har derfor ingen mulighet til å bli en del av bruden. Dette er verste form for erstatningsteologi.
Ideen hans er jo at siden de kommer UT AV den store trengsel, så er det de som blir drept som martyrer i trengselen, ETTER at Jesus har hentet bruden. Undertegnede er enig i at dette er martyrer som blir drept i trengselen, men dette skjer FØR Jesus har hentet bruden.
Det er flere ting man kan tilbakevise med dette.
1) Hadde han bare her lest resten av verset og de påfølgende Åp 7:15, hadde han sett at han sier dette om de menneskene som visst nok ikke kommer inn til hvilen:
«...De skal ikke hungre mer, heller ikke tørste mer; solen skal heller ikke falle på dem, eller nogen hete; for Lammet, som er midt for tronen, skal vokte dem og føre dem til livsens vannkilder, og Gud skal tørke bort hver tåre av deres øyne.»
På bakgrunn av at de skal «tjene ham dag og natt» mener tydeligvis denne Pastoren at det ikke er noen hvile for disse menneskene i evigheten: Mao er det nesten som en straff å regne å ikke ta imot Jesus FØR trengselen, når man da må dø som martyr. Så poenget hans er klart; Ta imot Jesus FØR trengselen, dvs FØR Jesus kommer tilbake, sånn at du er en av de heldige som slipper inn til hvilen, hvis ikke skal du i evighet ha en «lavere stilling» enn alle de andre som skal få hvile i en evighet.
2) Det er hvile og glede i det å tjene Gud, i det å tjene Gud dag og natt. Salme 100:2 sier
«Tjen Herren med glede, kom frem for hans åsyn med jubel!»
Tenk hvilken salighet det er å få tjene for Herrens åsyn i en hel evighet med glede. Dette er åpenbart noe pastoren fra Molde ikke mener er en glede, men en slags straff å tjene Gud. Hva denne pastoren mener de som er så heldige å ikke måtte dø som martyrer skal gjøre, mens disse annenrangs kristne skal «tjene han dag og natt», er noe uvisst annet enn at de skal hvile.
3) Denne pastoren har åpenbart et dispensasjonalistisk syn, det vil si at han tror at opprykkelsen i Åpenbaringen skjedde i i kap 4:1, og alt som kommer etter dette, ikke omhandler menigheten, for menigheten er ikke nevnt etter dette, er det typiske argumentet. Derfor må det nødvendigvis omhandle de som må gi sine liv for Jesus som martyrer, etter bortrykkelsen når vi leser i Åp 14:13
«Og jeg hørte en røst fra himmelen si: Skriv: Salige er de døde som dør i Herren HERETTER/FRA NÅ AV! Ja, sier Ånden, DE SKAL HVILE FRA SITT ARBEID; for deres gjerninger følger med dem.»
Ånden sier med klare ord at de som dør 10 kapitler etter at opprykkelsen, ifølge denne pastoren har funnet sted, både er SALIGE og DE SKAL HVILE FRA SITT ARBEID. Så det vil si at de som faktisk dør i Herren som martyrer i trengselen, da også vil finne hvile fra sitt arbeid, noe som er stikk i strid med hva denne Pastoren postulerer.
4) Han mener også at dyrets merke og tilbedelsen av dyret kommer etter at opprykkelsen av bruden, og derfor ikke har noe med menigheten/bruden å gjøre. Når vi da ser hva de som faktisk døde som martyrer pga av at de ikke tok merket eller tilba dyret, så stemmer heller ikke dette med hva denne pastoren forkynner. Leser vi i Åpenbaringen 20:4-6, ser vi at disse, er med i den FØRSTE oppstandelsen, og skal REGJERE med Kristus i 1000 år
«Og jeg så troner, og noen satte seg på dem, og det ble overgitt til dem å holde dom. Deretter så jeg sjelene til dem som var blitt HALSHOGD for Jesu vitnesbyrds skyld og for Guds ords skyld, DE SOM IKKE HADDE TILBEDT DYRET ELLER HANS BILDE OG SOM IKKE HADDE TATT IMOT HANS MERKE PÅ PANNEN ELLER HÅNDEN. OG DE LEVDE OG REGJERTE MED KRISTUS I TUSEN ÅR. Men de andre døde ble ikke levende igjen før de tusen år var omme. Dette er den første oppstandelsen. SALIG OG HELLIG ER DEN SOM HAR DEL I DEN FØRSTE OPPSTANDELSEN. OVER DEM HAR DEN ANNEN DØD INGEN MAKT, MEN DE SKAL VÆRE PRESTER FOR GUD OG KRISTUS, OG DE SKAL REGJERE MED HAM I TUSEN ÅR.»
For å vise hvor galt det virkelig er så mener den samme pastoren at menigheten skal være i himmelen i 1000 år, mens de fysiske jødene skal regjere med Kristus her ned på jorden, noe som virkelig ikke stemmer med skriften. Bruden skal ikke være adskilt fra Kristus eller brudgommen i 1000 år, men etter at vi rykkes opp for å møte Jesus i luften, «skal vi for alltid være med Herren» (1. Tess 4:13-19)
Ideen hans er jo at siden de kommer UT AV den store trengsel, så er det de som blir drept som martyrer i trengselen, ETTER at Jesus har hentet bruden. Undertegnede er enig i at dette er martyrer som blir drept i trengselen, men dette skjer FØR Jesus har hentet bruden.
Det er flere ting man kan tilbakevise med dette.
1) Hadde han bare her lest resten av verset og de påfølgende Åp 7:15, hadde han sett at han sier dette om de menneskene som visst nok ikke kommer inn til hvilen:
«...De skal ikke hungre mer, heller ikke tørste mer; solen skal heller ikke falle på dem, eller nogen hete; for Lammet, som er midt for tronen, skal vokte dem og føre dem til livsens vannkilder, og Gud skal tørke bort hver tåre av deres øyne.»
På bakgrunn av at de skal «tjene ham dag og natt» mener tydeligvis denne Pastoren at det ikke er noen hvile for disse menneskene i evigheten: Mao er det nesten som en straff å regne å ikke ta imot Jesus FØR trengselen, når man da må dø som martyr. Så poenget hans er klart; Ta imot Jesus FØR trengselen, dvs FØR Jesus kommer tilbake, sånn at du er en av de heldige som slipper inn til hvilen, hvis ikke skal du i evighet ha en «lavere stilling» enn alle de andre som skal få hvile i en evighet.
2) Det er hvile og glede i det å tjene Gud, i det å tjene Gud dag og natt. Salme 100:2 sier
«Tjen Herren med glede, kom frem for hans åsyn med jubel!»
Tenk hvilken salighet det er å få tjene for Herrens åsyn i en hel evighet med glede. Dette er åpenbart noe pastoren fra Molde ikke mener er en glede, men en slags straff å tjene Gud. Hva denne pastoren mener de som er så heldige å ikke måtte dø som martyrer skal gjøre, mens disse annenrangs kristne skal «tjene han dag og natt», er noe uvisst annet enn at de skal hvile.
3) Denne pastoren har åpenbart et dispensasjonalistisk syn, det vil si at han tror at opprykkelsen i Åpenbaringen skjedde i i kap 4:1, og alt som kommer etter dette, ikke omhandler menigheten, for menigheten er ikke nevnt etter dette, er det typiske argumentet. Derfor må det nødvendigvis omhandle de som må gi sine liv for Jesus som martyrer, etter bortrykkelsen når vi leser i Åp 14:13
«Og jeg hørte en røst fra himmelen si: Skriv: Salige er de døde som dør i Herren HERETTER/FRA NÅ AV! Ja, sier Ånden, DE SKAL HVILE FRA SITT ARBEID; for deres gjerninger følger med dem.»
Ånden sier med klare ord at de som dør 10 kapitler etter at opprykkelsen, ifølge denne pastoren har funnet sted, både er SALIGE og DE SKAL HVILE FRA SITT ARBEID. Så det vil si at de som faktisk dør i Herren som martyrer i trengselen, da også vil finne hvile fra sitt arbeid, noe som er stikk i strid med hva denne Pastoren postulerer.
4) Han mener også at dyrets merke og tilbedelsen av dyret kommer etter at opprykkelsen av bruden, og derfor ikke har noe med menigheten/bruden å gjøre. Når vi da ser hva de som faktisk døde som martyrer pga av at de ikke tok merket eller tilba dyret, så stemmer heller ikke dette med hva denne pastoren forkynner. Leser vi i Åpenbaringen 20:4-6, ser vi at disse, er med i den FØRSTE oppstandelsen, og skal REGJERE med Kristus i 1000 år
«Og jeg så troner, og noen satte seg på dem, og det ble overgitt til dem å holde dom. Deretter så jeg sjelene til dem som var blitt HALSHOGD for Jesu vitnesbyrds skyld og for Guds ords skyld, DE SOM IKKE HADDE TILBEDT DYRET ELLER HANS BILDE OG SOM IKKE HADDE TATT IMOT HANS MERKE PÅ PANNEN ELLER HÅNDEN. OG DE LEVDE OG REGJERTE MED KRISTUS I TUSEN ÅR. Men de andre døde ble ikke levende igjen før de tusen år var omme. Dette er den første oppstandelsen. SALIG OG HELLIG ER DEN SOM HAR DEL I DEN FØRSTE OPPSTANDELSEN. OVER DEM HAR DEN ANNEN DØD INGEN MAKT, MEN DE SKAL VÆRE PRESTER FOR GUD OG KRISTUS, OG DE SKAL REGJERE MED HAM I TUSEN ÅR.»
For å vise hvor galt det virkelig er så mener den samme pastoren at menigheten skal være i himmelen i 1000 år, mens de fysiske jødene skal regjere med Kristus her ned på jorden, noe som virkelig ikke stemmer med skriften. Bruden skal ikke være adskilt fra Kristus eller brudgommen i 1000 år, men etter at vi rykkes opp for å møte Jesus i luften, «skal vi for alltid være med Herren» (1. Tess 4:13-19)
Da vet man at man bør holde seg borte fra Molde ... :)
SvarSlett