Hensikten med denne illustrasjonen er å klart vise at Matteus 24 og 1. og 2. Tess beskriver det samme, og ikke noe som beskriver to helt forskjellige hendelser.
Bruke Ande-testen på Matteus 24: 30-31
"Hvis man går som en and, svømmer som en and, kvekker som en and, flyr som en and, ser ut som en and, så er det mest sannsynligvis en and" i overført betydning kan man da si:
"Hvis det ser ut som opprykkelsen, høres ut som opprykkelsen, har kjennetegnene på opprykkelsen og fungerer som opprykkelsen, så er det sannsynligvis opprykkelsen! "
Pre-Trib-logikken derimot går slik:
"Hvis det ser ut som bortrykkelsen, høres ut som opprykkelsen og fungerer som opprykkelsen, så er det sannsynligvis samlingen av Israel etter kjøttet og Jesu komme på Oljeberget!"
De blir nødt til å bortforklare det som åpenbart er samme hendelse, fordi det ikke stemmer overens med deres egen forutinntatte teologi.
«Straks etter de dagers trengsel skal solen bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.
Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og da skal alle folkestammer på jorden jamre. Og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med kraft og stor herlighet. Og Han skal sende sine engler ut med en mektig basunrøst, og de skal samle sammen Hans utvalgte fra de fire vindretninger, fra den ene ende av himmelen til den andre.»
Matt. 24: 30-31
Kristus kommer, skyer, engler, trompet, samling. Alle de samme elementene som i 1. Tessaloniker 4!
Hva annet kan det være enn opprykkelsen? INGENTING!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar