Kontemplativ bønn og den
evangeliske kirken.
Ved
Lighthouse Trails Publishing og Ray Yungen
Det
finnes en praksis som blir mer og mer populær i den evangeliske
kirken: Det blir kalt kontemplativ bønn eller «sentrerings bønn».
Ungdomsorganisasjoner og seminarer blir praktisk talt dradd til
dette, og gjennom dette påvirker ungdommene i landet vårt.
Dessuten
er det en stor «snøballeffekt» når det gjelder kontemplativ bønns
aksept og og støttet av flere og flere evangeliske ledere, ikke på
bakgrunn av deres egne erfaringer, men på grunnlag av respekterte
evangeliske ledere som heller ikke har fult ut studert temaet.
Jeg vil gjerne ta opp fire punkter fra forskjellige publiserte verker.
Jeg vil gjerne ta opp fire punkter fra forskjellige publiserte verker.
1. En tydelig sammenheng mellom New Age,
Østens religioner, det okkulte og Kontemplativ bønn.
Først
av alt blir kontemplativ bønn betraktet som en del av Østens
tankesett, Okkultisme og New Age bevegelsen av deres egne utøvere.
De følgende utdrag er alle fra New age, Østens tankesett og okkulte
magasiner og bøker:
«De som praktiserer Transcendental Meditasjon vil kanskje bli overasket ved å få innsikt i at kristendommen har sin egen ærverdige form for mantra meditasjon. Teknikken kalles «sentrert bønn», og disse teknikkene har sine røtter fra Ørkenfedrene, the English devotional classic, The Cloud of Unknowing og den berømte Jesus-bønnen....» «Tillit til et mantrisk sentreringmiddel har en lang historie i kristendommens mystiske kanon. ”1
«De som praktiserer Transcendental Meditasjon vil kanskje bli overasket ved å få innsikt i at kristendommen har sin egen ærverdige form for mantra meditasjon. Teknikken kalles «sentrert bønn», og disse teknikkene har sine røtter fra Ørkenfedrene, the English devotional classic, The Cloud of Unknowing og den berømte Jesus-bønnen....» «Tillit til et mantrisk sentreringmiddel har en lang historie i kristendommens mystiske kanon. ”1
Contemplative
Living av Joan Duncan Oliver, er en Omega
Institute ’Sinn, Kropp og Ånd’ bok, som gir sin
støtte til flere av forfatterne vi er bekymret for: Fader Thomas
Keating, Thomas Merton, Henri Nouwen, Julian of Norwich, Johannes av
korset Teresa av Avila. Omega Institute er USAs største holistiske,
New Age læresenter.2
«Den
meditasjonen som viderekommende okkultister bruker er identisk med
den som viderekommende mystikere bruker: det er derfor ingen
tilfeldighet at begge tradisjoner bruker det samme ordet for høyeste
nivå av sine respektive virksomheter; kontemplasjon» , Side 6 “…
okkultisme er definert som vitenskapen om ’mystisk evolusjon’;
Det er menneskets arbeidet med de skjulte (dvs. okkulte) mystiske
evner for å skjelne den skjulte naturens virkelighet, dvs. å se Gud som alt i alt.»3
«Kundalini
har lenge vært kjent Taoistisk, Hinduistisk og Buddhistisk
spiritualitet.» «Siden denne energien (kundalinisk energi) virker
også i dag i en rekke personer som har viet sitt liv til
kontemplativ bønn. Denne boken er et viktig bidrag til fornyelsen av
den kristne kontemplative tradisjonen.»4
1
As Above So Below: Paths to Spiritual Renewal in Daily Life by Ronald
S. Miller and the Editors of New Age Journal; 1992; pages 52 & 53
2
Contemplative Living by Joan Duncan Oliver; 2000; Page 113
3
The Mission of Mysticism by Richard Kirby; 1979; page 7
4
Kundalini Energy and Christian Spirituality: A Pathway to Growth and
Healing by Philip St. Romain. 1995; This excerpt is in the Foreword
byThomas
Keating; side 7
2.
De viktigste talsmennene for denne bevegelsen har vært knyttet opp
mot østlig religion.
Henri Nouwen og Thomas Merton
blir betraktet av mange som hengitte kristne, har blandet deres form
for kristendom med Zen, Buddhisme og Sufisme. I Henri Nouwens egen
bok, Pray to Live (side 19
-28), beskriver han Merton som sterkt påvirket av Hinduistiske
munker.
Yoga Journal Magazine Januar/Februar 1999 ved Michael Torris skriver; «(Thomas) Merton hadde oppdager Zen Buddhisme, Sufisme, Taoisme og Vedanta (Indisk filosofi) mange år før hans reise til Østen. Merton klarte å avdekke strømmen hvor visdommen fra øst og vest ble flettet sammen, utenfor dogmene, i dypet av indre erfaring....Merton omfavnet østens åndelige filosofier og integrerte denne visdom inn i sitt eget liv gjennom direkte erfaring.»
Disciplines For Christian Living ved Thomas Ryan 1993; Dette utdraget er skrevet i Forordet av Henri Nouwen; side 2 «...forfatteren viser en fantastisk åpenhet til gavene i Buddhismen, Hinduismen og den Muslimske religionen. Han oppdager deres store visdom for det åndelige livet til den kristne, og nøler ikke ved å bringe denne visdommen hjem.»
Spiritual Friend ved Tilden Edwards; side 18 and 19 - «Denne mystiske strømmen (kontemplativ bønn) er Vestens bro til den Fjerne Østens åndelighet....Det er ingen tilfeldighet at denne aktive grensen mellom kristne og Østens religioner er mellom kristne kontemplative munker og deres Østlige tilsvar. Noen former for østlig meditasjon er uformelt blitt innlemmet eller tilpasset praksis for mange kristne munker, og i økende grad andre kristne også.
Yoga Journal Magazine Januar/Februar 1999 ved Michael Torris skriver; «(Thomas) Merton hadde oppdager Zen Buddhisme, Sufisme, Taoisme og Vedanta (Indisk filosofi) mange år før hans reise til Østen. Merton klarte å avdekke strømmen hvor visdommen fra øst og vest ble flettet sammen, utenfor dogmene, i dypet av indre erfaring....Merton omfavnet østens åndelige filosofier og integrerte denne visdom inn i sitt eget liv gjennom direkte erfaring.»
Disciplines For Christian Living ved Thomas Ryan 1993; Dette utdraget er skrevet i Forordet av Henri Nouwen; side 2 «...forfatteren viser en fantastisk åpenhet til gavene i Buddhismen, Hinduismen og den Muslimske religionen. Han oppdager deres store visdom for det åndelige livet til den kristne, og nøler ikke ved å bringe denne visdommen hjem.»
Spiritual Friend ved Tilden Edwards; side 18 and 19 - «Denne mystiske strømmen (kontemplativ bønn) er Vestens bro til den Fjerne Østens åndelighet....Det er ingen tilfeldighet at denne aktive grensen mellom kristne og Østens religioner er mellom kristne kontemplative munker og deres Østlige tilsvar. Noen former for østlig meditasjon er uformelt blitt innlemmet eller tilpasset praksis for mange kristne munker, og i økende grad andre kristne også.
3.
Metoder i kontemplativ bønn er de samme som i østlig religion.
Metodene for kontemplativ bønn
er de samme som de som brukes i østlig religion. I følge The New Age Movement and
The Biblical Worldview (1998 Eerdmans Publishing), meditasjon, å synge/chante mantraer,
kroppsdisipliner, guidet billedspråk, religiøs mystikk,
selvrealisering og soning er alt en del av New Age og østlige
praksis.
Newsweek; January 6,
1992; en artikkel ved tittel: Talking to God; side 44 -
“Teknikkene Benson lærer - stillhet, passende kroppsholdning og
fremfor alt ved ’tømming av sinnet gjennom repetisjon av bønn’
- har vært mystikkens praksis i alle de store verdensreligionene. Og
de danner grunnlaget for det som de fleste moderne åndelige ledere,
leder dem ved, som ønsker å komme nærmere Gud. «Stillhet er
språket Gud snakker ... sier Thomas Keating som lærte
'sentreringsbønn' til mer enn 31 000 mennesker i fjor. Keating
antyder at de som ber gjentar et 'hellig ord', som Gud eller Jesus
... »
The Mystical Way: Silent
Music and the Wounded Stag; av William Johnston; 1993;
Forord: «Det tyvende århundre, som har sett så mange revolusjoner, er nå vitne til en ny mystisisme innenfor kristendommen....For denne nye mystisismen har lært mye fra de store religionene i Asia. Den har kjent påvirkningen av yoga og Zen og klosterlivet i Tibet. Den tar hensyn til kroppsholdning og pusting; den kjenner til mantraenes musikk og stillheten i Samadhi....» Så side 336; «Det som jeg nå sier om Zen er også sant angående kristen mystisisme. Den leder også til en ’høyere bevissthet’ hvor alt er ett i Gud.»
Forord: «Det tyvende århundre, som har sett så mange revolusjoner, er nå vitne til en ny mystisisme innenfor kristendommen....For denne nye mystisismen har lært mye fra de store religionene i Asia. Den har kjent påvirkningen av yoga og Zen og klosterlivet i Tibet. Den tar hensyn til kroppsholdning og pusting; den kjenner til mantraenes musikk og stillheten i Samadhi....» Så side 336; «Det som jeg nå sier om Zen er også sant angående kristen mystisisme. Den leder også til en ’høyere bevissthet’ hvor alt er ett i Gud.»
Contemplation:
A Christian Path
av
Willigis
Jager; 1994; side
31 -
«Reflekter
ikke over betydningen av ordet; det å tenke og reflektere må
opphøre, som alle mystiske forfatter insisterer på.»
When
The Soul Listens: Finding Rest and Direction in Contemplative Prayer
AV
Jan
Johnson; Side
93
- «Repetisjonen
(av et ord eller en frase) kan faktisk være svært beroligende og
frigjørende, og hjelper oss, som Nouwen sier, «å tømme ut vårt
overfylte
indre liv og skape en ’stille plass’ hvor vi kan være med
Gud»
4. Forfattere i den evangeliske kirken som har låst seg fast til kontemplativ bønn.
4. Forfattere i den evangeliske kirken som har låst seg fast til kontemplativ bønn.
Noen veldig populære
forfattere i den evangeliske kirken har festet seg ved kontemplativ
bønn som en måte å gå dypere med Gud på. Richard Foster og
Brennan Manning holder workshops og holder tale i kirker, seminarer
og ungdomssamlinger over hele landet
Bønn:
Finding The Heart's True Home
av Richard Foster; side 122 - “Kristne… har utviklet to
grunnleggende uttrykk for uavlatelig bønn. Den første ... kalles
vanligvis aspirasjonsbønn eller pustebønn. Den mest berømte av
pustebønnene er Jesus-bønnen. Det er også mulig å oppdage din
egen individuelle pustebønn ... Start med å be pustebønnen din så
ofte som mulig. På side 156 - 159 diskuterer Foster grundig
kontemplativ bønn.
I Celebration Of Discipline av Richard Foster 1998 gir Foster flere anbefalinger av bøker som er "nyttige" å lese. Han støtter hjertelig Tilden Edwards bok, Spiritual Friend. Her er noen sitater fra den boken: side 18 og 19 - “Denne mystiske strømmen (kontemplativ bønn og andre klostradisjoner) er den vestlige broen til det østlige spiritualitet (og til sufis-muslimers…); Denne utvekslingen, sammen med den mer populære østlige påvirkningen av Vesten gjennom transcendental meditasjon, Hatha Yoga, kampsport, og gjennom mange tilgjengelige kurs om østlige religioner på universiteter, har hjulpet en nylig gjenoppdagelse av kristen apofatisk* mystisk tradisjon ... ”side 164 - "Thomas Merton bidro på mange måter til å bane vei for nylig seriøs kristen utredning av disse potensielle østlige bidrag." Side 72 "Den nye økumenismen som er involvert her er ikke mellom kristen og kristen, men mellom kristne og gyldigheten i andre intuitivt dype religiøse tradisjoner. *(Negativ teologi (også kjent som apofatisk teologi) er en metode for å beskrive Gud ved negasjon, der man bare benytter seg av det som ikke kan sies om Gud.)
I Celebration Of Discipline av Richard Foster 1998 gir Foster flere anbefalinger av bøker som er "nyttige" å lese. Han støtter hjertelig Tilden Edwards bok, Spiritual Friend. Her er noen sitater fra den boken: side 18 og 19 - “Denne mystiske strømmen (kontemplativ bønn og andre klostradisjoner) er den vestlige broen til det østlige spiritualitet (og til sufis-muslimers…); Denne utvekslingen, sammen med den mer populære østlige påvirkningen av Vesten gjennom transcendental meditasjon, Hatha Yoga, kampsport, og gjennom mange tilgjengelige kurs om østlige religioner på universiteter, har hjulpet en nylig gjenoppdagelse av kristen apofatisk* mystisk tradisjon ... ”side 164 - "Thomas Merton bidro på mange måter til å bane vei for nylig seriøs kristen utredning av disse potensielle østlige bidrag." Side 72 "Den nye økumenismen som er involvert her er ikke mellom kristen og kristen, men mellom kristne og gyldigheten i andre intuitivt dype religiøse tradisjoner. *(Negativ teologi (også kjent som apofatisk teologi) er en metode for å beskrive Gud ved negasjon, der man bare benytter seg av det som ikke kan sies om Gud.)
Signature
of Jesus
av Brennan Manning; Side 218 - “En enkel kontemplativ metode
bønn (ofte kalt
sentreringsbønn ...) har fire trinn… .velg et enkelt hellig ord
...
gjenta det hellige ordet
innover, sakte, ofte. "
side 211 «Under en konferanse
om kontemplativ bønn, ble dette spørsmålet stilt til Thomas
Merton: 'Hvordan kan vi hjelpe best mennesker (ikke bare kristne) for
å forene seg med Gud? ”Svaret hans var veldig tydelig. Det må vi
Fortell dem at de allerede er forent med Gud. 'Kontemplativ bønn er
ikke noe annet enn å komme til bevissthet om det som allerede er
der.»
I
Discipleship
Journal Issue 100
1997 side 78 i et intervju, anbefaler
Brennan
Manning
William
Shannons bok, Silence
on Fire
og Thomas Keats bok om
sentreringsbønn,
Open
Mind, Open Heart.
I Silence
on Fire
sprenger Shannon grensene
for den
kristne, Bibelsk Gud. Side 109, 110 “Dette er en typisk
patriarkalsk forestilling om Gud. Han er Gud av Noah som ser
mennesker dypt i synd, angrer
på at han har skapt dem og
beslutter å ødelegge dem. Han er ørkenens Gud som sender slanger
for å bite sitt folk fordi de mumlet mot Ham. Han er Davids Gud som
praktisk talt utsletter
et folk… Han er den Gud som forlanger
den siste dråpen blod fra sin Sønn, slik at hans rettferdige harme,
fremkalt av synd, kan bli tilfreds. Denne Gud hvis stemninger veksler
mellom miskunnhet og voldsom vrede. Denne
Gud eksisterer ikke."
Det er viktig å merke seg at formålet med kontemplativ bønn er å komme i en endret
Det er viktig å merke seg at formålet med kontemplativ bønn er å komme i en endret
bevissthettilstand
for å finne ens sanne jeg, og dermed finne Gud. Dette sanne jeget
forholder seg til troen om
at mennesket
i utgangspunktet er
godt.
Kristne talsmenn for kontemplativ bønn lærer at alle
menneskervesener har et guddommelig sentrum og at alle, ikke bare
født på ny troende, skal øve seg kontemplative bønn.
Here
and Now
av Henri Nouwen; side 22 - “Gud som bor i vår indre helligdom
er
den samme som den som bor i hvert menneskes indre helligdom. "
Streams
of Living Water
av Richard Foster; 1998; begynnelsen av kapittel to er
et
sitat av
Thomas
Kelly - “Dypt i oss alle er det en fantastisk indre helligdom for
sjelen, en hellig
sted
og guddommelig senter,… ”
Celebration
of Discipline
av Richard Foster; side 2 - til og med mennesker, “som ennå ikke
har gitt
deres liv over til Jesus Kristus - kan og bør praktisere dem.
”(åndelige disipliner)
Abba's
Child
av Brennan Manning; side 125; “… hvis jeg finner Kristus, vil
jeg finne mitt sanne jeg
og
hvis jeg finner mitt sanne jeg, vil jeg finne Kristus. "
Matteus 15: 18-19 “Men det som går ut av munnen, kommer fra hjertet:
Matteus 15: 18-19 “Men det som går ut av munnen, kommer fra hjertet:
og
de gjør
mennesket
urent.
For ut av hjertet kommer
onde
tanker, drap, utroskap, utukt,
tyverier,
falskt vitne og blasfemi.»
Markus
7: 21-22 “For innenfra, ut av menneskers hjerte, kommer
onde tanker, utroskap,
hor,
mord, tyverier, begjær, ondskap, bedrag, skamløshet, et ondt øye,
blasfemi,
stolthet,
dårskap:
Alle disse onde tingene kommer innenfra og urgjør
mennesket urent.”
Bibelen
advarer også tydelig mot repeterende bønn og forteller oss også at
vi ikke kan finne Gud som middel.
Matteus
6: 7 “Og når du ber, ikke bruk
tomme repetisjonene
som hedningene gjør. For de tror at
de blir bønnhørt på
grunn av
sine mange ord. "
I
Timoteus 2: 5 “For det er en Gud og en mellommann
mellom Gud og mennesker, mennesket
Kristus Jesus."
Følgende er titlene på flere populære bøker og en liste over personer forfatterne viser til
Følgende er titlene på flere populære bøker og en liste over personer forfatterne viser til
og
anbefaling til i disse bøkene:
Ragamuffin
Gospel av Brennan Manning: Thomas Merton, Henri Nouwen, Paul Tillich,
Teilhardde
Chardin, Carl Jung, M. Basil Pennington, Anthony De Mello Abba's
Child av Brennan Manning: Richard Foster, Henri Nouwen, Thomas
Merton, Carl Jung,Morton Kelsey, Rainer Maria Rilke, Blaise Pascal,
Simon Tugwell, David Seamands, John Bradshaw, Meister Eckhart, Leo
Tolstoy, Anthony De Mello, Scott Peck, Bønn:
Finne hjertets sanne hjem
av Richard Foster: Thomas Merton, Madam Guyon, Catherinede Haeck
Doherty (Christian Spirituality of the East for Western Man), Sue
Monk Kidd, Celebration of Discipline av Richard Foster: Thomas
Merton, Carl Jung, Leo Tolstoy, mystiker RichardRolle, Thomas Kelly,
Morton Kelsey, Evelyn Underhill, Meister Eckhart, Blaise Pascal, Lao
–tse
or Kina, Tilden Edwards The Way of the Heart av Henri Nouwen: Thomas
Merton, taoistfilosofen Chuang Tzu, TeilhardChardin, Willigis
Hunter
KONKLUSJON:
Det
er ironisk at i dette århundret har
flere
kristne har dødd for deres tro i
andre land enn det
har gjort de siste århundrene sammen. Mange av disse kristne har
forlatt islam, hinduisme, eller
buddhisme for å møte sine
bødler. Hva ville disse troens martyrer sagt til oss hvis de kunne
snakke om vår nåværende vestlige praksis med å blande
kristendommen med østlig religion ogdet
okkulte? Bibelen advarer mot en slik blanding:
I
Korinterne 10:21-22 “Du kan ikke drikke Herrens beger
og demoners
beger;
det kan du ikke ta
del
i Herrens bord og demoners
bord.
Jesus
lærte aldri disiplene sine teknikker for å oppnå enhet med Gud,
men snakket heller omSeg
selv som veien. Faktisk ble hele Det nye testamente skrevet for å
bestride ideen om at mennesker
kan nå Gud gjennom religiøs innsats og avslører
at Jesus Kristus er det eneste svaret.
Avslutningsvis
er den kontemplative bevegelsen basert på følgende falske premisser
*:
·
Hjertet til mennesket er i utgangspunktet godt og (det har et
guddommelig sentrum). Vs. Menneskets hjerte er ugudelig - EN
FORNEKTELSE
AV
SYNDENS
NATUR
·
Mennesket kan finne Gud gjennom sin egen innsats uavhengig av hvilken
religion han har omfavnet.Vs. Jesus omtalte seg selv som Veien,
Sannheten og Livet. - EN
FORNEKTELSE
AV FORSONINGEN
·
Gud gleder seg over å synge og lignende metoder for meditativ bønn.
Vs. Sa Jesus
det
gjør han. - EN FORNEKTELSE
AV GUDS PERSONLIG NATUR
Med
falske premisser som disse kan konklusjonene bare være feilaktige.
Bibelen skaper
riktig
forståelse og balanse av 1) mennesket som syndig, 2) trenger en
forløser, 3) med hvemhan
kan ha liv i
overflod.
*
I filosofi må hvert "argument" ha en forutsetning og en
konklusjon, men hvis premissene dine er falske, vil det uunngåelig
føre
deg til en falsk konklusjon
Takk for oversettelsesjobben. Bare nå mange leser det og tar til seg advarselen i det. Mvh Dag Aspli
SvarSlettBra jobba!
SvarSlett