Faren ved kontemplativ bønn
ved Hariton Deligiannides
Ideen er å finne sentrum i deg elv og din egen værelse, gjennom å repetere et religiøst ord som et mantra, og gjennom å prøve å høre Guds stemme inni deg selv ved å vente i ‘stillheten’.
De som fremmer dette er falske profeter som du bør være på vakt imot. De inkluderer Henri Nouwen, Dallas Willard (The Spirit of the Disciplines) og Richard Foster (Celebration of Disciplines) (i Norge har vi bla Bjørn Olav Hansen)
«Den stille repetisjon av et eneste ord kan hjelpe oss til å synke ned fra sinnet til hjertet…Denne formen for enkel bønn…åpner for oss Guds aktive nærvær.»
Henri Nouwen - (The Way of the Heart, side. 81)
Jeg kom først over kontemplativ bønn da jeg bodde og tjente i New York på midten av 90-tallet. En av de lokale pastorene, Peter Scazerro, i New Life Fellowship, introduserte gjennom hans Emotionally Spirituality(EHS) ‘sentrert bønn’. Fremmet av Rick Warren i Saddleback, Scazerros EHS kurs og deres trening blir brukt av mange kirker.
I denne bloggen, vil jeg adressere to spørsmål.
1) Hvorfor denne aksepten for kontemplativ bønn blant konservative evangeliske kristne?
2) Hva er faren ved kontemplativ bønn?
Kontemplativ bønn har gjort sitt inntog over grensene av kirkesamfunnene fordi mennesker har en nysgjerrig fasinasjon når det kommer til det mystiske. Mystisismen gir tomme løfter om å forandre kjedelig åndelighet til noe som er mye ‘dypere’.
Dessuten er kontemplativ bønn populær fordi den kan praktiseres over grensene til forskjellige religioner for den grunn å fremme en falsk enhet, og på den måten gjøre det økumeniske attraktivt.
Fare # 1: Ikke en bibelsk bønn
Det er alvorlig fare med kontemplativ bønn. Det er et klart avvik fra bibelsk bønn. Når en av Jesu disipler spør Ham om å lære de å be (Lukas 11:1), så legg merke til Jesu respons:
«Når dere ber, skal dere si:…»
Lukas 11:2a
Jesus sa IKKE at når dere ber så «lytt». Men han sa heller at når dere ber «si». Det greske ordet for «si» er λέγετε, som bokstavelig talt betyr å snakke. Bønn er verbal, ikke å lyttet i «stillheten». Bønn er å snakke til Gud, IKKE å «lytte» til Gud i «stillheten».
Dessuten er bibelsk bønn bare for et ekte Guds barn som kan henvende seg til Gud som «Far» (Matteus 6:9). Og de eneste som kan henvende seg til Gud som Far er de som elsker Kristus, de som er frelst i henhold til Bibelen (Joh 8:42-44). I sterk kontrast til dette, kan kontemplativ bønn praktiseres av hvem som helst som ikke er frelst i henhold til Skriften.
Fare #2: Menneskesentrert, ikke Gudesentrert.
Kontemplativ bønn søker å søke og se innover, på innsiden av selvet, i ensomhetens stillhet. La meg fortelle hva du finner der: et svart hull. I bønn skal vi ikke søke innover, men utover og oppover.
«Disse Ordene talte Jesus, løftet blikket mot himmelen og sa: «far timen er kommet…»
Johannes 17:1
Når Jesus lærte disiplene å be så er det svært viktig å merke seg at Jesus først og fremst begynte med tilbedelse.
«Vår Far, du som er i himmelen, helliget være ditt navn…»
Lukas 11:2
I tilbedelse er fokuset å prise Gud for Hans usynlige egenskaper, hans evige kraft og hans guddommelige natur (Rom 1:20). Ved å gjøre dette hjelper det oss å stå i ærefrykt for vår Gud som er full av herlighet og m
Dette er sann åndelig dybde, når vi i bønn priser Gud for Hans storhet.
«Lov Herren, for Herren er God. Lovsyng Hans navn, for det er herlig.»
Salme 135:3
Prøv dette. Bruk følgende skriftsteder for å prise Gud. Mens du leser så ta en pause etter noen få vers og be ved å prise Gud for de spesifikke egenskapene som du nettopp leste om.
1) 1. Kongebok 8:12-56
2) 1. Krønikebok 29:10-19
3) Nehemja 9:5-38
4) Salme 145
5) Jesaja 40
6) Jeremias 10:1-16
7) Daniel 9:1-10
8) Åpenbaringen 1
9) Åpenbaringen 4:8-11
10) Åpenbaringen 5:1-14
«Å, hvilken dybde av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelig Hans dommer er og hvor uutgrunnelige hans veier er»
Romerne 11:33
Fare #3: Skriftens tilstrekkelighet blir fornektet.
Når den kontemplative bønnens guruer fremmer det å lytte til Gud i bønn, det er i prinsippet å si at Gud ikke har talt til os gjennom skriftene med autoritet, høyt og tydelig. Med andre ord så er ikke skriften tilstrekkelig, så vi venter i stille bønn for å lytte til Gud. Dette er ikke noe annet en åpenbaring i tillegg til skriften, altså at Gud taler utenom skriften!
Som en ung kristen lærte jeg meg en grunnleggende leksjon som har hjulpet meg helt til denne dagen: «Vi taler til Gud gjennom bønn og han taler til oss gjennom sitt Ord» (Heb 1:1-2)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar