5 Denne mannen vil jeg rose meg av. Men meg selv vil jeg ikke rose meg av, bortsett fra mine skrøpeligheter.
6 Men selv om jeg skulle ha lyst til å rose meg, blir jeg ikke en dåre. For jeg vil tale sannheten. Men jeg avstår fra det, for at ikke noen skal tenke høyere tanker om meg enn de tanker han får når han ser meg eller hører meg.
7 Og for at jeg ikke skulle bli hovmodig på grunn av de høye åpenbaringene, er det gitt meg en torn i kjøttet, en Satans engel til å slå meg, så jeg ikke skal bli hovmodig.
8 Om denne ba jeg inderlig til Herren tre ganger om at den måtte forlate meg.
9 Men Han sa til meg: «Min nåde er nok for deg, for Min kraft blir fullendt i svakhet.» Derfor vil jeg mest av alt rose meg av min svakhet, for at Kristi kraft kan ha rom hos meg.
10
Derfor gleder jeg meg midt i min svakhet, i mishandling, i nød, i
forfølgelser og angst for Kristi skyld. For når jeg er svak, da er
jeg sterk.
2. Kor 12:4-10
Paulus
blir rykket inn i paradis og hørte ord ikke kan uttales eller som er
tillat for noe menneske å tale. Det står
i
sterk kontrast til alle disse «superåndelige»
som
driver med daglige og ukentlige «himmelreiser» idag, og ikke har
noen skrupler med å fortelle det ene og det andre som de mener de
ser, eller
som Faderen og Jesus skal ha fortalt disse i himmelen. Det er ikke så
rart at Jesus ikke har lagt restriksjoner på disse menneskene, som
han gjorde på Paulus,
for de har aldri vært i himmelen og
de har aldri møtt Jesus der.
Hvordan
kan vi vite dette; Fordi det de forteller stemmer ikke overens med
skriften, med hverandres vitnesbyrd og/eller det Jesus tydelig har
sagt til dem, går faktisk ikke i oppfyllelse.
Og
da kan man jo spørre seg hva disse menneskene virkelig har sett og
«hvor»
de har vært. Enten må disse «åpenbaringene» være ren løgn,
grensepsykose og/eller
så er de under innflytelse av demoniske krefter.
Isteden for å hylle disse menneskene som superåndelige apostler og
profeter, så burde vi heller
se til at de får den psykiatriske hjelpen, de antipsykotika som de
faktisk trenger. La
oss her ta i betraktning det Paulus skriver i Kol 2:
«La
ingen diskvalifisere deg, ved å insistere på asketisme og
tilbedelse av engler, fortsette i detalj om visjoner, oppblåst uten
grunn av sitt sanselige sinn»
(ESV)
Paulus
sier: «Men
selv om jeg skulle ha lyst til å rose meg, blir jeg ikke en dåre.
For jeg vil tale sannheten. MEN JEG AVSTÅR FRA DET, FOR AT IKKE NOEN
SKAL TENKE HØYERE TANKER OM MEG ENN DE TANKER HAN FÅR NÅR HAN SER
MEG ELLER HØRER MEG.»
og
Paulus
skriver også i 1. Kor 4:6
«Dette,
søsken, har jeg for deres skyld overført på meg selv og på
Apollos, slik at dere kan lære av oss å IKKE TENKE ANNERLEDES ENN
DET SOM ER SKREVET, FOR AT INGEN AV DERE SKAL BLI OPPBLÅST, TIL
FORDEL FOR DEN ENE FRAMFOR DEN ANDRE.»
Går
vi på utsiden av skriften er den åpenbare faren at vi blir oppblåst
i forhold til de som bare holder seg til skriften.
For
Paulus var det viktig at han ikke ble opphøyd i menneskers øyne,
for en som hadde fått
store åpenbaringer fra
Gud.
Han la vekt på at det som han ville bli kjent for den
han faktisk var; hvordan han fremsto som eksempel i handling og hva
han faktisk forkynte!
Det
vi også ser igjen og igjen er at disse
«super-profetene» og «super-apostlene» bruker dette manipulativt
for å få innpass og autoritet i menneskers liv, og ikke minst i
menneskers lommebok. Tror
du ikke på deres «åndelige feberfantasier» så trues man med både
det ene og det andre: forbannelse,
fattigdom, helvete osv.
Vi
ser også et klart eksempel i Peters liv etter at han, sammen Jakob
og Johannes, hadde sett Herren bli herliggjort på toppen av et høyt
fjell
(Matt
17:1-8) .
Det er ikke sånn at Peter skriver i 2. Pet 1: at det er viktig at de
strekker seg etter å få sin egen «på toppen av fjellet
opplevelse», men Peter trekker deres hjerter direkte til
skriften:
«Og
DESTO FASTERE HAR VI DET PROFETISKE ORD, som dere gjør vel i å
holde fast på, som på et lys som skinner på et mørkt sted, inntil
dagen gryr, og morgenstjernen går opp i deres hjerter...»
2.
Pet 1:19
Vi
legger også merke til hva Paulus skriver videre:
«Og
for at jeg ikke skulle bli hovmodig på grunn av de høye
åpenbaringene, er det gitt meg en torn i kjøttet, en SATANS ENGEL
TIL Å SLÅ MEG, så jeg ikke skal bli hovmodig.»
(v7)
Gud hadde stor omsorg for Paulus, så stor omsorg at
han på ingen måte ville at Paulus skulle falle i hovmod pga av de
store åpenbaringene,
så han er til og med villig til å bruke en «satans engel», inn i
Paulus sitt liv for å hindre dette å skje.
Det
som er verdt å merke seg er at Paulus skriver at
«Om
denne BA JEG INDERLIG TIL HERREN tre ganger om at den måtte forlate
meg.» (v 8)
Det
er ikke sånn at Paulus begynte
å TALE
til tornen, BEFALTE
tornen, BANDT tornen, LØSTE tornen, KASTET UT tornen eller TOK
AUTORITET OVER tornen,
Han ba ganske enkelt til Herren om at Han
skulle ta
den
bort.
Og det var ikke sånn at Paulus først ba en gang i
sin uvitenhet
og så lærte Jesus han at han måtte ta autoritet osv fordi det var
Paulus
sitt
ansvar, for at Jesus hadde gjort alt ferdig. Og
da skal man ikke be til Gud om det, men bare «innta sin posisjon»
og
bekjenne seieren i nåden gjennom troen. Nei,
Gud lærte heller ikke Paulus at han måtte lære seg å «stå i
tro», «så inn», «faste», «proklamere seier over», «name
it and claim it» «blab it and grab it», men at
Hans kraft ville bli fullendt i Paulus sin svakhet, og at Paulus
gjennom dette å
aksepterte
Guds vilje for hans liv, selv
om det var lidelse og trengsel.
Hele
poenget er at gjennom denne situasjonen var Guds Nåde nok for
Paulus. Gud ville ikke at Paulus skulle bli opphøyet fordi da ville
Gud måtte ha stått han imot, fordi
«Derfor
heter det: Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde.»
Jak
4:6
eller sagt på en annen måte:
«for
Min kraft blir fullendt i svakhet.» (v
9)
Vi
trenger ikke være sterke i oss selv. Og dette viser oss også Og
derfor ser vi også at Paulus velger:
«Derfor
vil jeg mest av alt rose meg av min svakhet, for at Kristi kraft kan
ha rom hos meg.» (v
9)
Og Paulus godtar Guds vilje for hans liv, og derfor
gleder han seg heller midt i konsekvensene av hva denne engelen gjør
i sitt liv.
Derfor
gleder jeg meg midt i min svakhet, i mishandling, i nød, i
forfølgelser og angst for Kristi skyld. For når jeg er svak, da er
jeg sterk. (v
10)
ved Christian Finne
AMEN!
SvarSlett