Denne
ideen om opprykkelsen før trengselen, er åpenbart en ide for oss
privilegerte
hvite, rike, vi som har det godt og ikke har manglet noen ting, som
har hatt frihet til å tror og mene, vi skal gå fri trengselen, oss
skal Gud redde fra alt, men
de i Midtøsten, Nord-Afrika, Kina, de som i utgangspunktet mangler
det meste, de skal lide martyrdøden og bli forfulgt, men
ikke oss nordmenn, svensker, dansker og ikke minst amerikanere, for
vi skal bort før dette skjer med oss.
«og til å vente på Hans Sønn fra himlene, Han som Gud reiste opp fra de døde, Jesus, Han som utfrir oss fra den kommende vrede (orgé).» 1. Tess 1:10
«For Gud bestemte oss ikke til vrede (orgé), men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus» 1. Tess 5:9
Men dette hindrer ikke menigheten å gå gjennom trengsel (thlipsis) og den store trengsel.
«Dette har jeg sagt dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsler(thlipsis)» Joh 16:33
«De styrket disiplenes sjeler, oppmuntret dem til å fortsette i troen og sa: «Vi må gå inn i Guds rike gjennom mange trengsler (thlipsis)» Apg 14:22
«Ved
Ham har vi også ved troen fått adgang til denne nåde som vi står
i, og vi roser oss ved håp om Guds herlighet. Og
ikke bare det, men vi roser oss også i trengsler, for vi vet at
trengselen (thlipsis)
virker tålmodighet, tålmodigheten virker et prøvet sinn, og det
prøvede sinn virker håp.»
Rom
5:2-4
Dette
at vi skal rykkes opp før trengselen, som er noe helt annet enn
vreden, er vestens menneskes løsning på frykten for noe vi knapt
har opplevd, men som vi
skal se også
kommer vår
vei, og ikk er noe vi som lever da, kommer til å unnslippe.
Det
som gjør at dette ofte blir misforstått er at mennesker blander
sammen og setter likhetstegn mellom
den store trengsel (thlipsis)
og Herrens vredes (orgé)
dag,
og om disse betyr det samme er det klart at vi må bli opprykket før
den store trengsel. Men det vi her skal se på er at bibelen skiller
disse to klart fra hverandre og at den store trengsel slutter før
Herrens store dag begynner.
Bibelen
bruker en klar tidsmarkør for å
skille disse to hendelsene fra hverandre
og det er «solen
skal
bli
formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra
himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.»
(Matt
24:30).
Den
store trengsel utspiller seg før denne tidsmarkøren trer i kraft,
men Guds vredes dag er noe som skjer etter denne
tidsmarkøren.
«Straks
ETTER
de dagers trengsel ((thlipsis) skal solen bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene
skal falle fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. Da
skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og da skal alle
folkestammer på jorden jamre. Og de skal se Menneskesønnen komme på
himmelens skyer med kraft og stor herlighet. Og Han skal sende sine
engler ut med en mektig basunrøst, og de skal samle sammen Hans
utvalgte fra de fire vindretninger, fra den ene ende av himmelen til
den andre.» Matt
24:29-31
Her ser vi at «solen
skal
bli
formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra
himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.»
skjer
straks etter
de dagers trengsel. Vers 21
forteller oss at dette er den store trengsel.
«For
da skal det bli så stor en trengsel som det ikke har vært siden
verdens begynnelse og fram til denne tid, og som det heller aldri
skal bli.»
Det
er også viktig at fordi om man setter STOR foran TRENGSEL
(thlipsis), så forandrer ikke dette TRENGSEL (thlipsis) til magisk å
bli VREDE (orge). Ordet stor her indikerer ikke nødvendigvis en
større kvalitativ trengsel, men kvantitativ trengsel. Det vi ser i
Matt 24:16-20
er
at trengselen kommer til Jerusalem. Vi vet at pr dags dato er det
demokrati og trosfrihet i Israel, men i
opptakten til når
antikrist står frem vil denne falle bort, og dette spre seg over
jorden. Og vi som før har levd i trosfrihet vil komme inn under
trengsel for å stå for sannheten, noe vi også ser indikasjoner og
en økning på idag.
Vi
ser at Herrens vredes dag kommer etter at tidsmarkøren,
tegn på himmelen, inntreffer.
«Solen
skal forvandles til mørke og månen til blod FØR Herrens dag
kommer, den store og fryktinngytende» Joel 3:4
«Solen
skal bli forvandlet til mørke og månen til blod, FØR Herrens dag
kommer, den store og herlige.
Og
det skal skje at hver den som påkaller Herrens navn, skal bli
frelst.» Apg
2:20-21
Vi ser at Sefanja likestiller Herrens dag med
Vredens dag
«Herrens
dag
er nær, den store, den er nær og framskyndes raskt. Hør lyden av
Herrens dag! Der roper den mektige bittert. Den
dagen er en vredens dag,
en dag med trengsel og nød, en dag med ruin og ødeleggelse, en dag
med mulm og mørke, en dag med skyer og tett mørke, Herrens dag er
nær, den store, den er nær og framskyndes raskt. Hør lyden av
Herrens dag! Der roper den mektige bittert.
Den
dagen er en vredens dag, en dag med trengsel og nød, en dag med ruin
og ødeleggelse, en dag med mulm og mørke, en dag med skyer og tett
mørke, en dag med basun og krigsrop mot de befestede byene og mot de
høye tårnene.» Sefanja
1:14-16
Det som er vel verdt å merke seg er at v 16 her
stemmer helt overens med 1. Tess 4:16-17,
et avsnitt som blir brukt om at Herrens gjenkomst skal skje før
trengselen. Men vi skal se at dette beskrives til å være en
hendelse som skjer på Herrens dag! Hvis
vi sammenligner disse versene, så der vi at det er de samme
indikatorene som intreffer:
«Den
dagen er en vredens dag, en dag med trengsel og nød, en dag med ruin
og ødeleggelse, en dag med mulm og mørke, en dag med skyer
og tett mørke, en dag med basun
og krigsrop
mot de befestede byene og mot de høye tårnene»
«For
Herren selv skal med et
høyt
rop,
med en overengels røst og med Guds basun
stige ned fra Himmelen. Og de døde i Kristus skal først stå opp.
Deretter skal vi som lever og er igjen, bli rykket opp i skyer
sammen
med dem, for å møte Herren i luften. Og så skal vi alltid være
med Herren.»
Høyt
rop i 1. Tess 4:16
= kelysma
- et
ord som bare forekommer i NT. Det kommer av
kelyo, å
befale, kommandere, et militært uttrykk. Så
dette stemmer også overens med krigsrop i Sefanja 1:16
Og
leser vi videre i 1. Tess 5:2
ser vi klart at det er Herrens Dag det her skrives om.
«For
dere vet selv meget godt at Herrens
Dag
kommer som en tyv om natten.»
«Jeg så da Han åpnet det sjette seglet, og se, det ble et stort jordskjelv. Og solen ble svart som sekkestrie av hår, og månen ble som blod. Og stjernene på himmelen falt ned på jorden, som et fikentre som mister sine siste fikener når det blir ristet av en kraftig vind. Så trakk himmelen seg sammen som når en bokrull blir rullet igjen, og hvert fjell og hver øy ble flyttet vekk fra sitt sted. Og kongene på jorden, de store menn, de rike menn, hærførerne, de mektige menn, hver slave og hver fri mann gjemte seg i hulene og i klippene i fjellene. Og de sier til fjellene og klippene: «Fall over oss og skjul oss for Hans åsyn som sitter på tronen, og for Lammets vrede (orgé)! For Hans vredes(orgé) store dag er kommet, og hvem kan da bestå?»
Åp
6:12-17
Når
denne tidsindikasjonen skjer ved et sjette seglet, så betyr det at
de fem foregående skjer før Herren og Lammets vredes dag, siden
disse seglene kommer før
«Og
solen ble svart som sekkestrie av hår, og månen ble som blod. Og
stjernene på himmelen falt ned på jorden, som et fikentre som
mister sine siste fikener når det blir ristet av en kraftig vind».
Åp 6:12
eller som Matteus 24:30 beskriver den samme
hendelsen:
«solen
skal
bli
formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra
himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.»
Og
siden det er vreden vi skal reddes fra, så betyr dette at
menigheten/bruden går gjennom trengselen og er en del av det
martyrium som skjer i Åp 6:9-11
og er en del av det femte seglet. Ikke
nok med det, men her sies det klart at tallet på martyrene fremdeles
ikke er fulltallig.
«Da
Han åpnet det femte seglet, så jeg under alteret sjelene til dem
som var
blitt drept
for Guds ords skyld og på grunn av det vitnesbyrd som de holdt fast
på.Og de ropte med høy røst og sa: «Hvor lenge, Herre, Du Hellige
og Sannferdige, vil Du vente før Du dømmer og hevner blodet vårt
på dem som bor på jorden?»Da
ble det gitt en hvit kjortel til hver av dem. Og det ble sagt dem at
de skulle hvile en liten stund til, inntil både deres medtjenere og
deres brødre som skulle bli drept slik som dem selv, var
fulltallige.»
Siden
det er vreden vi skal reddes fra, og ikke trengselen, og dermed er
det heller ikke noe som indikerer at menigheten skal opp før
trengselen, men som Matt 24:29-31, at Hans komme er, etter tegn i
sol, måne og stjerner. Han kommer for å samle Sine Hellige i vers
31 og å skille dette ut, som et annet komme er uredelig tolkning, da
det står at Jesus kommer tilbake en gang og ikke mange.
Jesus kommer tilbake ETTER trengselen og ETTER tegn i sol, måne og stjerner, og FØR vreden, noe som passer perfekt med bibelen samlede vitnesbyrd:
"Straks etter de dagers trengsel skal solen bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og da skal alle folkestammer på jorden jamre. Og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med kraft og stor herlighet. Og Han skal sende sine engler ut med en mektig basunrøst, og de skal samle sammen Hans utvalgte fra de fire vindretninger, fra den ene ende av himmelen til den andre
Matt 24:29-31
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar