ENDETIDEN - forskjell på den store trengsel og Guds vredes dag.

Denne ideen om opprykkelsen før trengselen, er åpenbart en ide for oss privilegerte hvite, rike, vi som har det godt og ikke har manglet noen ting, som har hatt frihet til å tror og mene, vi skal gå fri trengselen, oss skal Gud redde fra alt, men de i Midtøsten, Nord-Afrika, Kina, de som i utgangspunktet mangler det meste, de skal lide martyrdøden og bli forfulgt, men ikke oss nordmenn, svensker, dansker og ikke minst amerikanere, for vi skal bort før dette skjer med oss. 




Mye er skrevet om endetiden og at menigheten ikke skal oppleve Guds vrede, noe som er helt riktig i følge skriften. Bibelen er klar på at Gud ikke har bestemt oss til vrede, men at han skal frelse oss fra denne.

«og til å vente på Hans Sønn fra himlene, Han som Gud reiste opp fra de døde, Jesus, Han som utfrir oss fra den kommende vrede (orgé) 1. Tess 1:10

«For Gud bestemte oss ikke til vrede (orgé), men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus» 1. Tess 5:9

Men dette hindrer ikke menigheten å gå gjennom trengsel (thlipsis) og den store trengsel.

«
Dette har jeg sagt dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsler(thlipsis)» Joh 16:33

«
De styrket disiplenes sjeler, oppmuntret dem til å fortsette i troen og sa: «Vi må gå inn i Guds rike gjennom mange trengsler (thlipsis)» Apg 14:22


«
Ved Ham har vi også ved troen fått adgang til denne nåde som vi står i, og vi roser oss ved håp om Guds herlighet. Og ikke bare det, men vi roser oss også i trengsler, for vi vet at trengselen (thlipsis) virker tålmodighet, tålmodigheten virker et prøvet sinn, og det prøvede sinn virker håp.» Rom 5:2-4

Dette at vi skal rykkes opp før trengselen, som er noe helt annet enn vreden, er vestens menneskes løsning på frykten for noe vi knapt har opplevd, men som vi skal se også kommer vår vei, og ikk er noe vi som lever da, kommer til å unnslippe.


Det som gjør at dette ofte blir misforstått er at mennesker blander sammen og setter likhetstegn mellom den store trengsel (thlipsis) og Herrens vredes (orgé) dag, og om disse betyr det samme er det klart at vi må bli opprykket før den store trengsel. Men det vi her skal se på er at bibelen skiller disse to klart fra hverandre og at den store trengsel slutter før Herrens store dag begynner.

Bibelen bruker en klar tidsmarkør for å skille disse to hendelsene fra hverandre og det er «solen skal bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.» (Matt 24:30). Den store trengsel utspiller seg før denne tidsmarkøren trer i kraft, men Guds vredes dag er noe som skjer etter denne tidsmarkøren.

«
Straks ETTER de dagers trengsel ((thlipsisskal solen bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og da skal alle folkestammer på jorden jamre. Og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med kraft og stor herlighet. Og Han skal sende sine engler ut med en mektig basunrøst, og de skal samle sammen Hans utvalgte fra de fire vindretninger, fra den ene ende av himmelen til den andre.» Matt 24:29-31


Her ser vi at
«solen skal bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.» skjer straks etter de dagers trengsel. Vers 21 forteller oss at dette er den store trengsel.

«For da skal det bli så stor en trengsel som det ikke har vært siden verdens begynnelse og fram til denne tid, og som det heller aldri skal bli.»
Det er også viktig at fordi om man setter STOR foran TRENGSEL (thlipsis), så forandrer ikke dette TRENGSEL (thlipsis) til magisk å bli VREDE (orge). Ordet stor her indikerer ikke nødvendigvis en større kvalitativ trengsel, men kvantitativ trengsel. Det vi ser i Matt 24:16-20 er at trengselen kommer til Jerusalem. Vi vet at pr dags dato er det demokrati og trosfrihet i Israel, men i opptakten til når antikrist står frem vil denne falle bort, og dette spre seg over jorden. Og vi som før har levd i trosfrihet vil komme inn under trengsel for å stå for sannheten, noe vi også ser indikasjoner og en økning på idag.


Vi ser at Herrens vredes dag kommer etter at tidsmarkøren, tegn på himmelen, inntreffer.

«
Solen skal forvandles til mørke og månen til blod FØR Herrens dag kommer, den store og fryktinngytende» Joel 3:4

«Solen skal bli forvandlet til mørke og månen til blod, FØR Herrens dag kommer, den store og herlige.

Og det skal skje at hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.» Apg 2:20-21

Vi ser at Sefanja likestiller Herrens dag med Vredens dag

«
Herrens dag er nær, den store, den er nær og framskyndes raskt. Hør lyden av Herrens dag! Der roper den mektige bittert. Den dagen er en vredens dag, en dag med trengsel og nød, en dag med ruin og ødeleggelse, en dag med mulm og mørke, en dag med skyer og tett mørke, Herrens dag er nær, den store, den er nær og framskyndes raskt. Hør lyden av Herrens dag! Der roper den mektige bittert.

Den dagen er en vredens dag, en dag med trengsel og nød, en dag med ruin og ødeleggelse, en dag med mulm og mørke, en dag med skyer og tett mørke, en dag med basun og krigsrop mot de befestede byene og mot de høye tårnene.» Sefanja 1:14-16

Det som er vel verdt å merke seg er at v 16 her stemmer helt overens med 1. Tess 4:
16-17, et avsnitt som blir brukt om at Herrens gjenkomst skal skje før trengselen. Men vi skal se at dette beskrives til å være en hendelse som skjer på Herrens dag! Hvis vi sammenligner disse versene, så der vi at det er de samme indikatorene som intreffer:

«Den dagen er en vredens dag, en dag med trengsel og nød, en dag med ruin og ødeleggelse, en dag med mulm og mørke, en dag med
skyer og tett mørke, en dag med basun og krigsrop mot de befestede byene og mot de høye tårnene»

«For Herren selv skal med et høyt rop, med en overengels røst og med Guds basun stige ned fra Himmelen. Og de døde i Kristus skal først stå opp. Deretter skal vi som lever og er igjen, bli rykket opp i skyer sammen med dem, for å møte Herren i luften. Og så skal vi alltid være med Herren.»

Høyt rop i 1. Tess 4:16 = kelysma - et ord som bare forekommer i NT. Det kommer av kelyo, å befale, kommandere, et militært uttrykk. Så dette stemmer også overens med krigsrop i Sefanja 1:16

Og leser vi videre i 1. Tess 5:2 ser vi klart at det er Herrens Dag det her skrives om.

«For dere vet selv meget godt at Herrens Dag kommer som en tyv om natten.»


«Jeg så da Han åpnet det sjette seglet, og se, det ble et stort jordskjelv. Og solen ble svart som sekkestrie av hår, og månen ble som blod. Og stjernene på himmelen falt ned på jorden, som et fikentre som mister sine siste fikener når det blir ristet av en kraftig vind. Så trakk himmelen seg sammen som når en bokrull blir rullet igjen, og hvert fjell og hver øy ble flyttet vekk fra sitt sted. Og kongene på jorden, de store menn, de rike menn, hærførerne, de mektige menn, hver slave og hver fri mann gjemte seg i hulene og i klippene i fjellene. Og de sier til fjellene og klippene: «Fall over oss og skjul oss for Hans åsyn som sitter på tronen, og for Lammets vrede (orgé)! For Hans vredes(orgé) store dag er kommet, og hvem kan da bestå?»

Åp 6:12-17

Når denne tidsindikasjonen skjer ved et sjette seglet, så betyr det at de fem foregående skjer før Herren og Lammets vredes dag, siden disse seglene kommer før

«Og solen ble svart som sekkestrie av hår, og månen ble som blod. Og stjernene på himmelen falt ned på jorden, som et fikentre som mister sine siste fikener når det blir ristet av en kraftig vind». Åp 6:12

eller som Matteus 24:30 beskriver den samme hendelsen:

«solen skal bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.»

Og siden det er vreden vi skal reddes fra, så betyr dette at menigheten/bruden går gjennom trengselen og er en del av det martyrium som skjer i Åp 6:9-
11 og er en del av det femte seglet. Ikke nok med det, men her sies det klart at tallet på martyrene fremdeles ikke er fulltallig.

«Da Han åpnet det femte seglet, så jeg under alteret sjelene til dem som var blitt drept for Guds ords skyld og på grunn av det vitnesbyrd som de holdt fast på.Og de ropte med høy røst og sa: «Hvor lenge, Herre, Du Hellige og Sannferdige, vil Du vente før Du dømmer og hevner blodet vårt på dem som bor på jorden?»Da ble det gitt en hvit kjortel til hver av dem. Og det ble sagt dem at de skulle hvile en liten stund til, inntil både deres medtjenere og deres brødre som skulle bli drept slik som dem selv, var fulltallige.»

Siden det er vreden vi skal reddes fra, og ikke trengselen, og dermed er det heller ikke noe som indikerer at menigheten skal opp før trengselen, men som Matt 24:29-31, at Hans komme er, etter tegn i sol, måne og stjerner. Han kommer for å samle Sine Hellige i vers 31 og å skille dette ut, som et annet komme er uredelig tolkning, da det står at Jesus kommer tilbake en gang og ikke mange.

Jesus kommer tilbake ETTER trengselen og ETTER tegn i sol, måne og stjerner, og FØR vreden, noe som passer perfekt med bibelen samlede vitnesbyrd:

"Straks etter de dagers trengsel skal solen bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og da skal alle folkestammer på jorden jamre. Og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med kraft og stor herlighet. Og Han skal sende sine engler ut med en mektig basunrøst, og de skal samle sammen Hans utvalgte fra de fire vindretninger, fra den ene ende av himmelen til den andre
Matt 24:29-31



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar