Oversettelse
av «BE STILL AND KNOW YOU ARE NOT
GOD», Warren B. Smith’s hefte skrevet I 2015.
“Vær
Stille og Vit at Du Ikke er Gud! – Gud er Ikke «i» alle og alt»
Vår
åndelige motstander, djevelen, vil ha alle til å tro at vi er alle
«en», fordi Gud er «i» alle og alt. Ved alle mulige måter
som fremmer ideen – inkludert en kreativ og genial perversjon av
kvantefysikk, – forsøker han å overbevise verden - og menigheten
om at slik Jesus var Kristus, slik er også alle andre. For å
understreke denne kjetterske New Age læren om Gud og Kristus «i»
alle, så vil han også få oss til å tro at det ikke skjedde noe
viktig på Golgata kors. Imidlertid gjør Bibelen det veldig klart at
noe ekstremt herlig og overveldende viktig skjedde på korset. For
det var på det korset at Jesus Kristus døde for å frelse verden da
Han overvant synden ( 1. Joh. 2,2) døden ( 2. Tim. 1,10) og djevelen
selv ( Hebr. 2,14). Som den ene og eneste Kristus er Han vår Klippe
( 1. Kor. 10, 1-4), Han er vårt fundament ( 1. Kor. 3,11) og i alle
meninger av ordet: Han er verdens Frelser ( 1. Joh. 4,14).
Kristus vår Frelser
Apostelen
Paulus proklamerte at alt han trengte var å kjenne Kristus og Han
korsfestet.
For jeg ville ikke vite av noe blant dere, uten Jesus Kristus og ham
korsfestet. (1. Kor 2:2)
Likevel
sa Paulus at vi skulle ikke være «uvitende» om satans «bedrag» (
2. Kor. 2,11).
Videre
sier Paulus det er «en skam» at vi må tale om «mørkets
ufruktbare gjerninger». Men vi må heller «refse dem» og avsløre
dem ved å ta den fram i «lyset».
Ta
ikke del i mørkets gjerninger, for de bærer ingen frukt. Avslør
dem heller! 12 Det som slike folk driver med i det skjulte, er det
en skam bare å nevne. 13 Men alt kommer for dagen når det blir
avslørt av lyset. (Ef. 5:11-13)
Samtidig
påminner Paulus oss om at der er en «enkelhet» i Kristus:
Men
jeg er redd at slik slangen narret Eva med sin list, skal også deres
tanker bli ført på avveier, bort fra den oppriktige og rene
hengivenhet til Kristus (2. Kor. 11:3)
Akkurat
som der er en «enkelhet» i Kristus, så er der en «enkelhet/
enfoldighet» i bedraget. Satans forførende senario presenterer en
falsk «Gud» og en falsk «Kristus» som angivelig er «i» alle og
alt. På den måten forbereder han et falskt grunnlag for en falsk
en-verdens religion.
Jesus
tok til orde og sa: «Pass på at ikke noen fører dere vill! 5 For
mange skal komme i mitt navn og si: ‘ Jeg er Messias!’ Og de skal
villede mange (føre mange vill). (Matt. 24:4-5)
For
dere tåler det svært så godt når noen kommer og forkynner en
annen Jesus enn ham vi har forkynt, eller når dere får en annen
ånd enn den dere har fått, eller et annet evangelium enn det dere
har tatt imot. (2. Kor. 11:4)
Men
hva om fundamentet blir ødelagt ved et nytt verdens-syn som
presenterer seg som en Ny Åndelighet for en Ny generasjon (New-age).
Når
grunnvollene blir revet bort, hva kan da den rettferdige gjøre?
(Salme 11:3)
For
bibelske kristne kan den sanne grunnvoll aldri bli ødelagt fordi vi
har en «fast grunnvoll»:
Derfor,
så sier Herren Gud: Se, jeg legger en grunnstein på Sion, en stein
som er utprøvd, en kostbar hjørnestein, et sikkert fundament. Den
som tror, har ingen hast. (Jes. 28:16)
Og
vår grunnvoll er vår Klippe – Jesus Kristus:
Ingen
kan legge noen annen grunnvoll enn den som alt er lagt, Jesus
Kristus. (1. Kor, 3:11)
Jeg
vil at dere skal vite dette, søsken: Våre fedre i ørkenen var alle
under skyen, og alle gikk de gjennom havet. 2 Alle ble døpt til
Moses i skyen og i havet, 3 og alle spiste de den samme åndelige mat
4 og drakk den samme åndelige drikk. For de drakk av den åndelige
klippe som fulgte dem, og denne klippen var Kristus. (1. Kor. 10:1-4)
Mens
mange i denne verden bygger på en grunnvoll som smuldrer opp så har
vi som tror på Kristus bygd på en grunnvoll som aldri svikter:
Hvorfor
kaller dere meg ‘Herre, Herre!’ og gjør ikke det jeg sier? 47
Den som kommer til meg og hører mine ord og gjør det de sier, jeg
skal vise dere hvem han ligner. 48 Han ligner et menneske som skulle
bygge et hus, og som gravde dypt og la grunnmuren på fjell. Da
flommen kom, brøt elven mot huset, men kunne ikke rokke det, for
det var godt bygd. ( Luk. 6, 46-48).
Disse
andre grunnvollene fører til fall (ruin)
Men
den som hører og ikke gjør etter det, ligner et menneske som bygde
huset på bakken, uten grunnmur. Da elven brøt mot huset, falt det
sammen med en gang og ble fullstendig ødelagt. (Luk. 6, 49).
«Enhet»
(oneness) er den fundamentale løgnen i New-age, ny-åndeligheten.
New Age leder Neale Donald Walsch (oversetters anmerkning: Han har
også vært i Norge og holdt seminarer og ble i den anledning
presentert i aviser som vår prinsesse Marthas guru), påberoper seg
å ha hatt bokstavelige «samtaler med» Gud. Han sier Gud fortalte
han at «Enhet» = «Gud» er i alle og alt – er den «grunnleggende
sannhet» i en NY-åndelighet som kan frelse verden. I forhold til
dette «iboende», «panenteistiske»* og kjetterske verdenssyn,
skriver Walsch:
«Vi ser Gud i alle og alt. Inkludert våre guddommelige selv. (our divine selves) 1
«Enhet» er budskapet. 2
Det er den grunnleggende sannhet i den nye åndelighet». 3
De
påfølgende kronologisk valgte sitater er bare noen av de mange
måter dette falske grunnleggende «enhets»-prinsipp om Gud «i»
alt – har gradvis arbeidet seg inn i verden - og i kirken – i
løpet av de siste seksti, sytti årene.
Løgnen
om Gud «i» alt – gjennom årene:
(1935)
To lyttere i boken: «God Calling» («Gud kaller»:)
I
1930-årene påberopte to anonyme engelske kvinner seg å motta
spesielle budskap fra «Den Levende Kristus». Budskapene ble først
utgitt i 1935 og boken ble senere en best-selger og er fortsatt
populær i dag. Deres «Kristus» gav dem nye åpenbaringer som
inkluderte den nye «sannhet» at Gud er «i» alle:
«Hvor
enn sjelen er, er Jeg. Menneskene har sjelden forstått dette. Jeg er
faktisk i sentrum av hvert menneske. 4
Jeg
ser som intet menneske kan se - Guden i deg». 5
(1948)
Alice Bailey i boken: «The Reapperance of the Christ» (Kristi
tilbakekomst):
New
age matriark Alice Bailey og hennes åndelige guide, Djwhal Khul,
beskriver hvordan veien til Gud vil bli basert på en «iboende»
(immanent) Gud som er « i enhver form for liv» (alle former for
liv):
.
. . . en ny orientering om guddommelighet og aksepteringen av fakta
om en oversanselig og iboende (immanent) Gud i enhver form for liv.
Dette er de grunnleggende sannheter som den kommende verdensreligion
vil være grunnlagt på. 6
(1952)
Norman Vincent Peale i «The Power of Positive thinking» (Kraften i
positiv tenkning):
I
sin mega best-selgende bok, lærer Peale den grunnleggende New age/
ny åndelighets tro at Gud er «i» alle. (Oversetters anmerkning.:
Også utgitt på 1980-tallet på norsk – av et kristent forlag!)
På side 40 forteller Peale sine millioner av lesere:
Gud
er i deg 7
(1971)
Pierre Teilhard de Chardin i boken «Christianity and Evolution»
(Kristendom og Evolusjon):
Teilhard
de Chardin, New age bevegelsens «far» og ofte sitert av
uoppmerksomme (som ikke prøver = undiscerning) kristne ledere,
skrev:
Jeg
kan bli frelst bare ved å bli ett med universet. 8
Det
jeg anbefaler er - å minske avstanden mellom panteisme og kristendom
ved å frembringe det man kan kalle den kristne sjel i panteisme
eller det panteistiske aspekt i kristendommen. 9
(1975)
Den kanaliserte* «Jesus» i boken « A Course in Miracles»: (Et
kurs i Mirakler):
--Oprah
Winfrey uttalte at New-age læren i «Et kurs i mirakler» -
angivelig en ny åpenbaring fra Jesus Kristus -kunne «forandre
verden». Bokens «Jesus» lærer at «Gud» er i alle og alt, derfor
er alt «EN/ett».
Erkjennelsen
av Gud er erkjennelsen av deg selv. 10
Enheten
med Skaperen og skapelsen er din helhet, din sunnhet/ forstandighet
(sanity) og din ubegrensede kraft. 11
(1978)
M. Scott Peck i «The Road less Traveled» (Den lite brukte vei):
Den
avdøde mystikeren, før-«emergent», best-selgende forfatter og
bekjennende «kristne» skrev:
Hvis
du ønsker å kjenne til den nærmeste plassen du finner nåde, så
er det inni deg selv. Hvis du lengter etter større visdom enn din
egen, så kan du finne det inni deg selv. For å si det enkelt, din
bevissthet er Gud. Gud inni oss. Vi har vært en del av Gud hele
tiden. 12
(1980)
Marilyn Ferguson i «The Aquarien Conspiracy» - (Vannmannens
konspirasjon)
Den
avdøde new-age forfatteren skrev at Gud var i alle og alt. Gud ble
beskrevet som det universelle «grunnlaget for eksistens» (ground of
being). Det som hittil hadde vært oppfattet som vranglære
(kjetteri) - den (iboende) immanent forestilling om Gud «i» alt,
ble presentert av Ferguson som ny sannhet. Hun introduserte dette som
«en stor kjettersk ide» 13 som kunne frelse menneskeheten.:
Gud
«inni». Den eldste åndelige vranglære – I den
fremvoksende åndelige tradisjon er ikke Gud personligheten i vår
søndagsskole-mentalitet. Gud erfares som en strøm, helhet . . . .
grunnlaget for eksistens (the ground of being) 14
(1980)
Maitreya i «Messages from Maitreya the Christ» (Budskaper fra
Maitreya Kristus)
-
På side 88 i denne «kanaliserte»* New age-boken, sier den falske
New-age Kristus Maitreya, at han er Kristus og er allerede her på
jorden og venter på at menneskeheten skal kalle han fram. Han lærer
at «Gud» er «inni» enhver person.
Mine
venner. Gud er nærmere deg enn du kan forestille deg. Gud er deg
selv. Gud er inni deg og omkring hele deg. 15
(1980)
Benjamin Creme i «Tilbakekomsten av Kristus og Visdommens Mester»
-
New-age kanaliserer* Benjamin Creme – som fortsatt i dag taler på
vegne av Maitreya – uttaler på side 88 i boken at den nye
verdensreligionen vil være grunnlagt på oppfatningen om at
«Kristus» er «iboende» (immanent) – « i alle mennesker og alt
det skapte».
Til
slutt vil en ny verdensreligion bli innsatt som vil være en
sammenslåing (fusjon) og kombinasjon (syntese) av tilnærmingen av
østen og tilnærming av vesten. Kristus vil føre sammen, ikke bare
kristendom og buddhisme, men konseptet om Gud oversanselig – på
utsiden av skaperverket – og konseptet Gud iboende i all skapning
- i mennesker og i alt det skapte. 16
(1983)
Shirley MacLaine i «Out om a Limb» (Utsatt for motbør?)
-
er en av de første til å bruke sin kjendis-status til å ta
okkult/ new-age lærer ut av «skapet» og til gjennomsnittssamfunnet
(mainstream sosiety . I sin bestselger «Out on a Limb», samtaler
hun og hennes «venn» David omkring ideen at alle er Gud:
«Den
enkle sannhet», sa han, «om å kjenne deg selv. Å kjenne deg selv
er å kjenne Gud»
«Mener
du det er den Store Sannhet»?
«Slik
er det. Poenget, Shirley, er at det er enkelt». 17
(1987)
Oprah Winfrey Showet – I 18. September programmet med tittelen:
“The New Age Movement” (Ny age-bevegelsen)
-
lovpriser Winfrey new age pastor Eric Butterworth’s bok, «Discover
the Pover Within You“ (Oppdag Kraften Inni Deg. Denne new
age-boken nevner menneskets guddommelighet over hundre ganger på
sidene. På dette spesielle Oprah-programmet om new age-bevegelsen,
bruker Winfrey Butterworth til å presentere sin egen new age-tro på
menneskets guddommelighet. Hun sier:
En
av de viktigste bøkene jeg tror jeg har lest i mitt liv var boken
til Eric Butterworth…..»Oppdag kraften i deg». Det Eric
Butterworth sier i denne boken er at Jesus kom ikke for å undervise
oss om hvor guddommelig han var, men for å lære oss at der er
guddommelighet inni oss. 18
(1991)
David Sprangler i «Reimagination of the World» (Nytenkning om
verden?):
-
Pioner-new-age-leder David Sprangler introduserte tanken om “Gud
inni” som en “universell tilstedeværelse” og som grunnlaget
for all eksistens (ground of all being). Han skrev:
Der
er ingenting nytt ved å si at: «Jeg er Gud»………..Imidlertid I
den judeo-kristne-muslim-verdenen forståes Gud vanligvis ikke
populært som en universell tilstedeværelse, grunnlaget for all
eksistens. 19
(1991)
Leonard Sweet i boken «Quantum Spirituality»
(Kvante-åndelighet):
-
Sweet, slik som andre new-age sympatisører i «emergent church»
(den fremvoksende/ fremspirende kirke), forsøker å bruke
kvante-fysikk for å bevise at Gud er «i» alt. Han klargjør sin
kvante-mening når han introduserer den «radikale» og «Gud inni»
vranglæren ved å proklamere at Gud er inkarnert i
«skapnings-substansen» (substance of creation):
Kvante-åndelighet
binder oss til alt det skapte (all creation) så vel som til
medlemmer av den menneskelige familie. . . Dette innebærer en
radikal lære om inboenheten av Gud i selve skapnings- substansen. 20
(1992)
Betty Eadie i boken «Embraced by the Light» (Omgitt/omfavnet av
lyset):
--
Mormon-new-age forfatter Betty Eadie’s bestselger var ekstremt
populær blant utallige ukritiske (undiscerning) kristne lesere. Idet
hun beskriver noe av sin påståtte «nær-døden»-opplevelse sier
hun:
«Jeg
følte Gud i plantene, i meg og hans kjærlighet strømmet inn i oss.
Vi var alle ett» 21
(1992)
Sue Monk Kidd i boken «The Dance of the Dissident Daughter»
(Dansen til den opprørske datteren): «En kvinnes reise fra
kristen tradisjon til det hellige feminine»:
--
Kidd, tidligere en sørstats-baptist søndagsskole-lærer og nå en
bestselgende new-age mystiker, lærer falskt om det «iboende» av
«Gud» i alt:
Gjeninnsettelsen
av det feminine guddommelige symbol, betyr at guddommelighet ikke
lenger bare er himmelsk, andre, der ute, der oppe, utenfor tid og
sted, hinsides kropp og død. Det vil også være rett her, just nå,
i meg, på jorden, i denne elven og dette fjellet, likesom i
ekskrement og roser. 22
(1992)
New-Age Journal Editors i «As Above, So Below:
-
I denne new-age boken, skrevet av utgiverne av The New Age
Journal, drøfter forfatterne «transcendens» (utenom fysiske
nivåer) og «iboenhet» i henhold til «enhet» og tanken om at Gud
er «i» alle.
For
tusener av år tilbake i det gamle Egypt, trodde den store mester og
alkymist Hermes Trismegistus seg å være en samtidig med den
hebraiske profeten Abraham. Han proklamerte denne grunnleggende
sannhet om universet: «Som over, så under; som under, så over»
(«as above, so below: as below, so above»). Denne regel
(grunnsetning) innbefatter at den oversanselige (transendentale) Gud
utenfor det psykiske univers og den iboende Gud i oss selv, er en.
Himmel og jord, ånd og materie, den usynlige og de synlige verdener
former en enhet som vi er intimt sammenføyet med. 23
(1993)
Eugene Peterson i «The Message» (Meget brukt? og omdiskutert
Bibel-oversettelse, også brukt av noen i Norge):
-
E. Peterson bruker ikke bare det okkulte uttrykket: «som over, så
under», men han legger også disse new-age ordene i munnen på vår
Herre og Frelser Jesus Kristus. I stedet for «på jorden så som i
himmelen», lar Peterson Jesus proklamere dette mystiske, magiske,
new-age uttrykk rett i midten av Herrens bønn. I
«Message»-«oversettelsen» av Ef. 4,6, etter å ha feilaktig
oversatt at Gud er «tilstede i alt», introduserer han også «enhet»
(«Oneness»).
«Du
har en Herre, en tro, en dåp, en Gud og alles Fader som hersker over
alt, virker gjennom alt og er til stede i alt. Alt du er og tenker
og gjør, er gjennomtrengt (permeated) av enhet (Oneness). 24
(1993)
Jack Canfield og Mark Viktor Hansen i «Chicken Soup for the Soul»
(Kyllingsuppe for sjelen):
-
På side 69 i den aller første boken, i sin personlig skrevne
historie, med tittelen: «Den Gylne Buddha» skriver new-age
forfatter/ leder Jack Canfield:
….under
hver av oss er en «gylden Buddha», en «gylden Kristus» eller «en
gylden essens/vesen», som er vårt egentlige jeg. 25
(1994)
Den Romersk Katolske Kirkes katekisme:
-
1994 katekismen er den offisielle kilde for romersk katolsk lære.
Det følgende sitat er tatt rett fra katekismen:
«La
oss da glede oss og takke for at vi ikke bare er blitt kristne, men
er blitt selve Kristus. Forstår du og griper dere brødre, Guds
nåde imot oss? Undre og fryd dere: Vi er blitt Kristus (#795) 26
For
Guds Sønn ble menneske for at vi kunne (might) bli Gud. (#460) 27
Guds
enbårne Sønn som ønsket å gjøre oss til deltakere av sin
guddommelighet, tok på seg vår natur, slik at han - gjort
menneske, kunne gjøre mennesker til guder (#460) 28
(1996)
Neale Donald Walsch i «Conversations with God» (Samtaler med Gud):
Bok 1
-
New-age “Guden» som taler gjennom Walsch sier til alle:
Du
er allerede en Gud. Du bare ganske enkelt vet det ikke. 29
(1997)
Henri Nouwen i «Here and Now” (Her og nå):
-
Den avdøde katolske mystiker, Henry Nouwen, er ofte sitert av
ukritiske pastorer og kristne ledere. I boken sier Nouwen:
Den
Gud som bor i vår indre helligdom er også den Gud som bor i den
indre helligdom til ethvert menneske. 30
(1999)
Leonard Sweet i «Soul Tsunami» (Sjels-flodbølgen):
-
Med en forside-anbefaling av Rick Warren, introduserer new-age
sympatisør og kirke-personlighet Leonard Sweet, new-age-konseptet
«immanence», etter en antydning om at kristne «lærer å
«snakke»/ uttale seg fra begge munnviker
For
å overleve i den postmoderne kulturen, må man lære å snakke fra
begge munnvikene. -- Bibelsk teologi er ikke rund med et fast
senter, men elliptisk, som dreier seg omkring det doble fokus om Guds
iboenhet (immanence) og Guds oversanselighet (transcendence). 31
(2002)
Rick Warren i «The Purpose-Driven Life» («Målrettet liv»):
-
På side 88 siterer Warren Ef. 4,6 fra «New Century
Bibel»-oversettelsen som feilaktig sier at Gud er «i» alle ting:
«Fordi
Gud er med deg hele tiden, så er ingen steder nærmere Gud enn der
du er akkurat nå. Bibelen sier: «Han hersker over alle ting og er
alle steder og er i alle ting». 32
(2003)
Robert Schuller i en «Hour of Power»-tale: Den 9. november,
hvor han bruker det same overlappende, new-age uttrykket: «immanence:
Schuller
fortalte sine internasjonale tv-seere at Gud er en «iboende» Gud»,
fordi han er «i hvert enkelt menneske».
Guds
immanens betyr her, i meg, rundt meg, i samfunnet, i verden, denne
Gud her, i menneskeheten, i vitenskapen, i kunsten, sosiologi, i
politikk, Guds immanens. ….. Ja, Gud er levende og han er i hvert
enkelt menneske. 33
(2003)
Tom Holliday og Kay Warren i deres Saddelback kirkes: «Foundations
Participants Guide»:
-
bruker det samme overlappende konsept «immanence» og sier:
Det
faktum at Gud står over og bakenfor sin skapelse, betyr ikke at han
står utenfor sin skapelse. Han er både transcendent (over og
bortenfor sin skapelse) og immanent (inni og gjennom alt han har
skapt). 34
(2004)
Sarah Young i «Jesus Calling» (norsk: «Jesus kaller på deg». NB:
Også i ungdomsoversettelse, mye solgt og lest):
I
8. juli-budskapet på side 199 (engelsk versjon), sier Sarah Young at
hun mottok fra «Jesus» at han er «i» alle ting: (NB!: Er dette
Bibelens Jesus?)
Jeg
er over alt så vel som i alt. 35
(2006)
Rhonda Byme i «The Secret» (Hemmeligheten):
Denne
new-age forfatteren bruker ofte det okkulte/new-age uttrykket « som
over, så under» fremme i boken. Senere, på side 164 definerer hun
hva hun mener med uttrykket:
Du
er Gud i en fysisk kropp 36
(2006)
«What the Bleep Do We Know”!?
– Denne
populære new-age filmen som ble vist på kinoer over hele landet
(USA), forsøkte å bruke kvante-fysikk for å overbevise folk om at
Gud er “I” alle og alt. New-age-kanaliserer* J.Z. Knight vises i
filmen og kanaliserer* en forhistorisk (ancient) «åndelig leder»
kalt Ramtha. Denne «åndelige leder» proklamerer at kvantefysikk
beviser ar vi alle er «Gud».
Vi
har summen av en stor vitenskap ……. Kvantefysikk …………
Alle er Gud. 37
(2006)
Elizabeth Gilbert i «Eat, Pray, Love» (Spis, be, elsk):
– I
denne bestselgende new-age-boken refererer Gilbert ofte til tanken om
at Gud er «i» alle:
Gud
bor i deg som deg selv, just slik som du er. ….. For å kjenne
Gud trenger du bare å gi avkall på en ting – din følelse av
adskillelse fra Gud. 38
(2007)
William Paul Young i «The Shack»
(Skuret):
-
Som mange andre new-age talsmenn bruker forfatter Paul Young
uttrykket «grunnlaget for all eksistens» («ground of being”). I
denne boken som ble lest med begeistring av millioner av kristne,
bruker Young’s «Jesus» uttrykket for å understreke sin
kjetterske uttalelse om at Gud er «i alle ting»:
«Gud
som er «grunnlaget for all eksistens» (ground of all being), bor i,
omkring og gjennom alle ting». 39
(2011)
Glenn Beck i «Seven wonders That Will Change Your Life» (Syv
underverker som vil forandre ditt liv):
-
Mormon-forfatter og radio-personlighet Glenn Beck erkjenner åpent
sine new-age sympatier i denne boken. Han skriver:
Hvis
Gud er alt og alle steder og inni alle, da skjønte jeg han måtte
være inni meg også. 40
Jeg
var ikke her tilfeldig. Jeg var del av Guds plan og jeg måtte
respektere den planen eller i det minste ikke mislike den. Jeg måtte
respektere meg selv som en del av Han. 41
Min
fars «granola-hippie»-new-age åndelighet (som jeg faktisk egentlig
er enig med)…… 42
Bibelen
gjør det klart at Gud er ikke en immanent/ kvante-/ panenteistisk
kraft eller (ground of all being), grunnlaget for all eksistens som
(interpenetrates) gjensidig gjennomstrømmer sin skapelse. Skriften
formaner de troende til å «legge en god grunnvoll» - den sanne
Jesus Kristus – for de utfordrende tider som kommer. Den advarer
oss også om å se opp for falske grunnvoller som påståes å være
vitenskapelig bevist – slik som kvantefysikk/new-age/ny-åndelighet.
Gud er vår skaper, men han er ikke «kvantemessig» integrert i sin
skapelse. Han er ikke «i» alle og alt.
19 Slik samler de seg en skatt som blir en god grunnvoll for fremtiden, så de kan vinne det virkelige livet.
20 Kjære Timoteus, ta vare på det som er betrodd deg! Vend deg bort fra det ugudelige og tomme snakket og innvendingene fra den kunnskapen som bare er kunnskap i navnet. 21 Noen har bekjent seg til den og dermed forvillet seg bort fra troen. Nåden være med dere! (1. Tim. 6, 19-21)
Bibelske
referanser som viser at Gud er ikke «i» mennesket:
Du skal ikke ha andre guder enn meg. (5. Mos. 5,7)
Fyll dem med redsel, Herre! La folkene forstå at de bare er mennesker. (Salme 9, 21)
Jeg er Herren, det er mitt navn. Min ære gir jeg ikke til andre, min lovsang ikke til gudebilder. (Jes. 42,8)
Jeg er Herren, ingen annen, det finnes ingen annen gud enn jeg. Jeg spenner beltet om livet på deg, enda du ikke kjenner meg, for at de skal kjenne i øst og vest at det ikke er noen annen enn jeg. Jeg er Herren, ingen annen. (Jes. 45, 5-6)
Kan mennesker lage seg guder? De er da ikke guder. (Jer. 16,20)
Menneske, si til fyrsten av Tyros: Så sier Herren Gud: Fordi ditt hjerte er hovmodig, har du sagt: «Jeg er en gud. Jeg sitter på gudetrone midt ute på havet. Men du er et menneske og ikke en gud, du har gjort hjertet ditt lik et gudehjerte. (Es. 28,2)
Jeg
vil ikke følge min brennende vrede, ikke ødelegge Efraim en gang
til. For jeg er Gud og ikke et menneske, hellig midt iblant dere. Jeg
vil ikke komme med redsel. (Hos. 11,9)
Den
som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg
selv lavt, skal settes høyt. (Matt. 23, 12)Men Jesus viste dem ingen
fortrolighet, for han kjente alle og trengte ikke at noen skulle
vitne om mennesket. Han visste selv hva som bodde i mennesket. (Joh.
2, 24-25)
De
kjente Gud, men likevel lovpriste og takket de ham ikke som Gud. Med
sine tanker endte de i tomhet, og deres uforstandige hjerter ble
formørket. 22 De påsto at de var kloke, men de endte i dårskap. 23
De byttet ut den uforgjengelige Guds herlighet med bilder av
forgjengelige mennesker, fugler, firbeinte dyr og krypdyr. De byttet
ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte i stedet for
Skaperen, han som er velsignet i evighet. (Rom. 1, 21-23 og 25)
og
et annet sted: Herren kjenner de vises tanker, han vet at de er
tomme. Derfor må ingen skryte av å være tilhenger av mennesker.
(1. Kor. 3, 20-21)
Av oss skal dere lære å «ikke gå ut over det som står skrevet», så ingen skal blåse seg opp og holde med den ene framfor den andre. (1. Kor. 4,6)
Vi forkynner ikke oss selv, men Jesus Kristus som Herre og oss som tjenere for dere – for Jesu skyld. (2. Kor. 4,5)
Avslutnings-tanker:
Det
har blitt sagt med rette at Gud er Gud og vi er det ikke. Imidlertid
legges det kontinuerlig et enormt press på for å overbevise alle om
at der er en new-age/ ny-åndelighet/ nytt verdenssyn som kan frelse
verden fra sine nåværende problemer. Vi har blitt fortalt at hvis
vi aksepterer den nye åpenbaringen at «vi er alle ett» fordi «Gud
er i alle og alt», så vil det bli fred i verden. Men vi vet fra
Skriften (Bibelen) at en falsk Kristus – anti-Krist – «Fordi han
er kløktig, skal han lykkes med sitt svik. Han skal være stor i
egne tanker, og med lett hjerte skal han utslette mange». (Dan. 8,
29) Bibelen advarer om at det som ser ut til å være en vidunderlig
«fred og trygghet» vil brått forandres til en forferdelig
ødeleggelse». (Når de sier: «Fred og ingen fare», da kommer
plutselig undergangen over dem. (1. Tess. 5, 3)
Den
universelle «enhet» - Gud «i» alle og alt – er åpenbart en
bred vei. Den sanne Kristus – Jesus Kristus – advarer om at «bred
er den vei som fører til fortapelsen» (Matt, 7, 13). Han advarer
også om at «smal er den vei som fører til livet og få er det som
finner den» (Matt. 7, 14) Senere sier han at der vil komme en tid da
satan - som virker gjennom anti-Krist, vil forføre hele verden. (Åp.
12,9) Jesus forklarer at «Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal
kjærligheten bli kald hos de fleste» (Matt. 24,12)
Når
Paulus beskriver det kommende frafall sier han om folket at «de
ville ikke elske sannheten så de kunne bli frelst» og «trodde ikke
sannheten» (2. Tess. 2, 10-12) Slik vil menneskene ha «det som klør
i øret» og « vende seg bort fra sannheten» og holde seg til
myter» - slik som new-age/ ny-åndelighet som lærer at vi alle er
«ett» fordi Gud er «i» alle og alt. (2. Tim. 4, 3-4)
Gud
er ikke imponert (impressed) av slike bedragerske påfunn (deceptive
devices) som verdslig «enhet». Heller ikke noen som leser og tror
Bibelen skulle gjøre det. 1. Mos. 11,6 beskriver hva Gud sier om
verdslig «enhet»: « Herren sa: «Se, de er ett folk, og ett språk
har de alle. Og dette er det første de gjør! Nå vil ingen ting
være umulig for dem, uansett hva de bestemmer seg for å gjøre».
Bibelen
forteller at Gud var så misfornøyd med deres utpønskede
(contrived) «enhet» at han forvirret deres språk og spredte dem
over hele jordkloden. (1. Mos. 11, 7-8). Se dette i kontrast til Gal.
3, 26-28 hvor apostelen Paulus sier til de som er virkelig troende:
«Dere er alle én i Kristus Jesus». Han sier ikke at Kristus er «i»
alle. Han sier heller at alle som tror på Kristus er «ett» i
Kristus. I Ef. 4,6 sier Paulus til de troende i menigheten i Efesus –
at Gud er «i» alle bare i kraft av deres tro. Gud residerer ikke
naturlig i alle og alt. Slik er der en stor forskjell mellom den
feilaktige forestilling om universell, verdslig «enhet» og troende
som blir «ett» i Kristus ved deres tro på den sanne Jesus Kristus.
Apgj.
17,26 bekrefter at alle folkeslag er «ett blod» fordi vi kommer fra
samme opphavelige foreldrepar, Adam og Eva. Men « Det som er født
av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd» (Joh.
3,6). Derfor sa Jesus: ‘Dere må bli født på ny.’ (Joh. 3,7).
Det er bare etter en omvendelse til den sanne Jesus Kristus at den
Hellige Ånd er sendt (gitt)? til troende. Men disse troende er
ikke Gud. Og ganske visst så er ikke Gud «i» alle og alt. For
år tilbake ble mennesker som gjorde krav på å være Gud, betraktet
som forblindet (delusional).
Det
har blitt sagt at blir en løgn fortalt ofte og overbevisende nok
over tid, vil det til slutt bli oppfattet som sannhet. Fordi de
fleste kristne ikke kjemper for troen så blir den store løgnen om
at «Gud er i alle og alt» fort den nye åndelige norm. Som en
konsekvens er det lett å se hvordan ondskapen kan snart regjere
verden, akkurat som Bibelen sier det en dag vil. Og slik tingene
utvikler seg, kan det skje snarere enn de fleste i det hele tatt kan
tenke seg.
Må
Gud se i nåde til oss alle etter som vi raser av sted med alltid
økende fart mot denne u-unngåelige profeterte konklusjonen. I
menneskelige forsøk på å unngå dette, så bringer de det ironisk
nok fram med «nye sannheter» som ikke er noen sannheter i det hele
tatt – slik som Gud «i» alle og alt. I mellomtiden hviler vi i
vårt fellesskap med Herren, vel vitende om at disse ting må skje i
slik en tid som denne.
3
Da han satt på Oljeberget og disiplene var alene med ham, kom de og
spurte: «Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt
komme og verdens ende?»
4 Jesus tok til orde og sa: «Pass på at ikke noen fører dere vill! 5 For mange skal komme i mitt navn og si: ‘Jeg er Messias!’ Og de skal villede mange. (Matt. 24:4)
*
Ved kanalisering fungerer man som en kanal for høyere
energier som ønsker å sende oss budskap fra et ikke-fysisk
eksistensplan. Senderen kan være ens Høyere Jeg, engler, avdøde,
hjelpere eller sjeler som befinner seg på andre nivåer enn hvor vi
er. Enkelte medier setter seg i transe for å kunne motta budskapene
NB:
Flere bøker er «kanalisert», slik som: «Jesus kaller på deg».
Det fremgår også av den norske utgaven.
Avsluttningsnotater:
1.
Neale Donald Walsch, Happier than God: Turn Ordinary Life into an
Extraordinary Experience (Ashland, OR: Emnin Books, 2008), p. 207.
2.
Neale Donald Walsch, Tomorrow’s God: Our Greatest Spiritual
Challenge (New York, NY: Atria Books, 2004), p. 167.
3.
Ibid., p. 167.
4.
Two Listeners, Edited by A. J. Russell, God Calling (Grand Rapids,
MI: A Spire Book published by Jove Publications Inc., for Fleming H.
Revell, 2005), p. 55.
5.
Ibid., p. 88.
6.
Alice A, Bailey, The Reappearance of the Christ (New York, NY: Lucis
Publishing Company, Lucis Press, Ltd., 1948), 1996, p. 150.
7.
Norman Vincent Peale, The Power of Positive Thinking (New York, NY,
Prentice-Hall, Inc., Sixteenth Printing, 1955), p. 40.
8.
Pierre Teilhard de Chardin, Christianity and Evolution (New York, NY,
Harcourt Brace Jovanovich, Inc., 1971), p. 128.
9.
Ibid., p. 56.
10.
A Course in Miracles: Combined Volume (Glen Ellen, California:
Foundation for Inner Peace, 1975), (Text), p. 147.
11.
Ibid., p. 125.
12.
M. Scott Peck, The Road Less Traveled: A New Psychology of Love,
Traditional Values and Spiritual Growth (New York, NY: Simon &
Schuster, 1978), p. 281.
13.
Marilyn Ferguson, The Aquarian Conspiracy: Personal and Social
Transformation in the 1970s (Los Angeles, CA: J.P. Tarcher, Inc.,
1980), p. 27.
14.
Ibid., p. 382.
15.
Messages from Maitreya the Christ: One Hundred Forty Messages (Los
Angeles, CA: Share International Foundation, 1980), p. 88.
16.
Benjamin Creme, The Reappearance of the Christ and the Masters of
Wisdom (London, England; The Tara Press, 1980), p. 88.
17.
Shirley MacLaine, Out on a Limb (New York, NY: Bantam Books, 1983),
p. 317.
18.
The Oprah Winfrey Show # W265, “The New Age Movement,” Air Date:
September 18, 1987.
19.
David Spangler and William Irwin Thompson, Reimagination of the
World: A Critique of the New Age, Science, and Popular Culture (Santa
Fe, NM: Bear & Company Publishing, 1991), p. 148.
20.
Leonard Sweet, Quantum Spirituality: A Postmodern Apologetic (Dayton,
OH: Whaleprints for SpiritVenture Ministries, Inc., 1991, 1994), p.
125.
21.
Betty J. Eadie, Embraced by the Light (Placerville, CA: Gold Leaf
Press, 1992), p. 81.
22.
Sue Monk Kidd, The Dance of the Dissident Daughter: A Woman’s
Journey from Christian Tradition to the Sacred Feminine (New York,
NY: Harper Collins Publishers Inc.,1992), p. 160.
23.
Ronald S. Miller and the Editors of New Age Journal, As Above, So
Below: Paths to Spiritual Renewal in Daily Life (Los Angeles, CA:
Jeremy P. Tarcher Inc., 1992), p. xi.
24.
Eugene Peterson, The Message: The New Testament in Contemporary
Language (Colorado Springs, Colorado: Nav Press, 1993, 2003), p.
21-22.
25.
Jack Canfield and Mark Victor Hansen, Chicken Soup for the Soul: 101
Stories to Open the Heart and Rekindle the Spirit (Deerfield Beach,
FL: Health Communications, Inc., 1993), p. 69.
26.
Catechism of the Catholic Church (New York, NY: Doubleday, 1995), p.
228.
27.
Ibid., p. 129.
28.
Ibid.
29.
Neale Donald Walsch, Conversations with God an uncommon dialogue Book
1 (New York: NY: G.P. Putnam’s Sons, Hardcover Edition, 1996), p.
202.
30.
Henri Nouwen, Here and Now (New York, NY: The Crossroad Publishing
Company, 1997 edition), p. 22.
31.
Leonard Sweet, SoulTsunami: Sink or Swim in the New Millennium
Culture (Grand Rapids, Michigan: Zondervan, 1999), p. 28.
32.
Rick Warren, The Purpose-Driven Life: What on Earth am I Here For?
(Grand Rapids, Michigan: Zondervan, 2002), p. 88.
33.
Hour of Power, Robert H. Schuller, Program # 1762, “God’s Word:
Rebuild, Renew, Restore,” November 9, 2003,
(http://www.hourofpower.org/bookletdetail.cfm?ArticleID=2107), p. 5.
34.
Tom Holliday and Kay Warren, Foundations Participant’s Guide: 11
Core Truths To Build Your Life On (Grand Rapids, Michigan: Zondervan,
2003), p. 46.
35.
Sarah Young, Jesus Calling (Nashville, TN: Thomas Nelson, 2004), p.
199.
36.
Rhonda Byrne, The Secret (New York, NY: Atria Books, 2006), p. 164.
37.
What the Bleep Do We know!? (20th Century Fox, 2004,
http://www.whatthebleep.com) transcribed by author.
38.
Elizabeth Gilbert, Eat, Pray, Love: One Woman’s Search for
Everything Across Italy, India and Indonesia (New York, NY: Penguin
Books, 2006), p. 192.
39.
William P. Young, The Shack: Where Tragedy Confronts Eternity
(Newbury Park, CA: Windblown Media, 2007), p. 112.
40.
Glenn Beck and Dr. Keith Ablow, The Seven Wonders That Will Change
Your Life (New York, NY: Threshold Editions-Mercury Radio Arts, A
division of Simon & Schuster, Inc., 2011) p. 58.
41.
Ibid.
42.
Ibid., p. 24.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar